شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

گلچین مراسم شب هجدهم ماه رمضان94حاج منصور ارضی مسجدارک تهران/فیلم

گلچین مراسم شب هجدهم ماه رمضان94حاج منصور ارضی مسجدارک تهران/فیلم

مراسم مناجات شب هجدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
گزارش جلسه
این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح مرگ و قیامت پرداخت و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و شعرخوانی پرداختند و سپس حاج ولی الله کلامی زنجانی به شعرخوانی پرداختند در آخر نیز این مجلس با مداحی توسط حاج سید مهدی میرداماد به پایان رسید.


اجمالی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان در شب هجدهم ماه مبارک رمضان 1394 مسجد ارک


خطیب ارجمند حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان در شب هجدهم بعد از سلام و صلوات بر ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و همینطور والدین و معلمین و پیرغلامان هیئتی به تلاوت آیاتی مورد بحث موضوع انفاق در سوره آل عمران پرداختند ایشان در ادامه بحث جلسه قبل به دو موضوع مجزای انفاق و متقین(شرح آیات 133 تا 136 سوره آل عمران) و معارف اجتماعی و انقلابی پرداختند.
بحث اول انفاق و متقین در قرآن:
-    "إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ" ؛ خدا فقط از تقواپیشگان مى ‏پذیرد (سوره مائده آیه 27) با این وصف باید ملبس به صفات متقین شویم، از جمله صفات متقین در قرآن: "الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ" ؛ همانا که در وسعت و شادى و فقر مالى و در هرحالى انفاق مى ‏کنند و فرونشانندگان خشم و بخشایندگان(لغزش ‏هاى) مردم‏انند. در خوشی و گرفتاری اهل انفاق هستند. اولاً ما انفاق را تا به حد انفاق در مال کوچک کردیم چون انفاق هایی که قرآن زیاد به آن اشاره دارد انفاق در ساختار جامعه اسلامی است. انفاق مد نظر اسلام و قرآن مانند مثل‌های سوره انفال در فرهنگ و حتی به شکل غیرمالی است.
-    از نظر اسلام و قرآن وظیفه اغنیاء رساندن رزق به فقرا است، این معنی معرفت درمانی(کاگنتیو تراپی convulsive therapy) است و حتی از این بیشتر در اسلام مسکین تا به حد رسول الله و پیام رسان خداوند بالا آمده است: "إِنَّ الْمِسْکِینَ رَسُولُ اللَّهِ فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللَّهَ" ؛ فقیر پیام آور خداوند است پس کسی که از او دریغ کند از خداوند دریغ نموده است(نهج البلاغه حکمت 304)
- "وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِی آتَاکُمْ وَلَا تُکْرِهُوا" ؛ و از آن مال که خدا به شما ارزانی داشته است به آنان بدهید. (سوره نور آیه 33) وقتی صاحب مال خداوند است، فرستاده از طرف اوست و امر او در این موضوع مشهود است نه جای ترحم است و نه جای منّت، فقط این هردو(فقیر و غنی) مبتلاء به امتحان الهی هستند!
-    "کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا" ؛ فقر نزدیکترین مرز کفر است. (لکافی، ج ‏۲، ص ۳۰۷) یکی از امتحانهای الهی در فقر عزت نفس است.
-    "فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ" ؛ اما آدمى را چون پروردگارش بیازماید و او را گرامى داشته نعمتش دهد گوید: خدایم مرا گرامى داشت. (سوره فجر آیه 15) غنا ابتلائی از جانب خداوند است.
-    "وَإِن کُنَّا لَمُبْتَلِینَ" ؛ بی تردید پروردگار شما را می‌آزماید. (سوره مومنون آیه 30) یعنی در هرحالتی خداوند شما را می‌آزماید. "أَنْفِقْ وَ أَیْقِنْ بِالْخَلَفِ" ؛ انفاق کن و در حالتی یقین به جایگزینی داشته باش. کسی که مالش را هزینه انفاق در راه خدا نمی‌کند قطعا خرج درراه غیر خدا می‌کند! "اعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ یُنْفِقْ فِی‏ طَاعَةِ اللَّهِ‏ ابْتُلِیَ‏ بِأَنْ یُنْفِقَ فِی مَعْصِیَةِ" ؛ بدان که اگر کسی در راه طاعت خداوند انفاق نکند، مبتلا می‌شود که مالش را درراه معصیت الهی مصرف کند. بدانیم اگر خودمان اموالمان را در راه خیر هزینه کردیم طاعت الهی را به جا آوردیم و الا به اجبار در راه غیرخدا و شاید معصیت هزینه کنیم "مَنْ لَمْ یَمْشِ فِی حَاجَةِ وَلِیِّ اللَّهِ ابْتُلِیَ بِأَنْ یَمْشِیَ فِی حَاجَةِ عَدُوِّ اللَّهِ" ؛ کسی که قدم در راه رفع مشکلات و حوائج دوستان خدا برندارد، مبتلا می‌شود که در راه حل مشکلات دشمنان خداوند قدم بردارد. ( ن لا یحضر، جلد۴، ص۴۱۲)
-    " آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ" ؛ اهل ایمان از دست آوردهای پاکیزه و پاک خود انفاق کنید. (سوره بقره آیه 267) ذیل تفسیر این آیه در مجمع البیان به نقل از امام صادق علیه السلام آمده است خداوند انفاق را از غیرمال حلال و پاک نمی‌پذیرد.
-    "وَلا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکْ" ؛ خدایا من را دچار حیله خود مکن(ابوحمزه ثمالی) خداوند اهل مکر برای مکاران است "وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ" (آل عمران آیه 54) کسی که می‌خواهد با ربا و مال شبهه دار انفاق کند دچار مکر الهی می‌شود.
-    نکته بسیار مهم در بحث انفاق خود شخص است نه مال و پول شما!؟ چرا می‌گویند کسی را برای انفاق تهیج نکنید؟ چرا در انفاق به دوری از اسراف تاکید می‌شود ؟ آن انفاقی مدنظر اسلام است که موجب کمال و تعالی اشخاص باشد. "أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا" ؛ کسانی که چون انفاق می‌کنند نه اسراف و نه کوتاهی می‌کنند بین این دو اعتدال قرار دارد. "مَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا" ؛ من گمراه کنندگان را به یاری نمی‌گیرم(سوره کهف آیه 51) . پس خود فرد بانی اصل و مورد نظر است نه مال و اموال! برای مثال عبیدالله ابن حُر جوفی از جمله کسانی بود که ابی عبدالله علیه السلام در راه کربلا به سراغ او رفت و او را به کربلا خواند، ولی او امتناع کرد، در عوض به حضرت پیشنهاد اسب‌های راهوار اصیل عربی داد. حضرت همین آیه ذکر شده را در جواب خواند.
-    پس اصل در انفاق خود شخص است، در درجه بعد پول و اموال مدنظراست در واقع خود ارتباط برقرار کردن با محرومین و ایتام باعث رشد شخصیت انسان است فلذا "مُجالَسَةُ الأغْنیاءِ ، تُمیتُ القَلبَ" ؛ هم نشینی مداوم با مردم مرفه، سیاهی قلب می‌آورد(میزان الحکمة، ح 2423) .

بحث دوم و معارف اجتماعی و انقلابی (رویکرد ما درموضوع مذاکره، بهانه ای برای مرور مواضع انقلابی اسلام و معارف انقلاب ساز امام خمینی رحمت الله علیه است) .
باتوجه به مطالب جلسه قبل در مورد مذاکره و پیمان بستن با دشمنان ذکر این نکته مهم است:
حمایت و اتحاد در موضوع توافق و مذاکرات قطعاً مهم و اساسی است و به آن نیاز داریم! البته به همان اندازه امت واحده برای شناخت و تثبیت راه انقلاب خود به معارف انقلابی نیاز دارند، تا جلوی انحرافات و بدعت‌ها گرفته شود. در واقع یوم الله انقلاب اسلامی نشانه توان اُمت آشنا بامعارف اسلامی است. باید گفت انقلاب اسلامی ایران از جهت قیام مردم علیه طاغوت زمانه به قیام قوم حضرت موسی و نهضت رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله شباهت زیادی دارد "یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ"(سوره بقره آیه 257) کسی چند سال قبل از انقلاب فکر نمی‌کرد مردم بتوانند حکومت پهلوی را سرنگون کنند، کسی فکر نمی‌کرد مردم ایران هشت سال در مقابل رژیم بعثی به نمایندگی از همه دنیا ایستادگی کند، کسی هم فکر نمیکرد ما در بحث هسته ای به این جایگاه برسد که ابرقدرت‌های جهانی قصد مذاکره با ما را داشته باشند، و همه اینها برما نگذشت مگر با ذکر ایام الله!
اما توجه داشته باشیم در صورت عدم تکرار معارف و ایام الله سرگذشتی مانند قوم موسی علیه السلام و یا مردم صدر اسلام خواهیم داشت! قوم بنی اسرائیل بعد از شکست فرعون و شکافتن دریا و معجزات متعدد در آیه 138 سوره اعراف می‌گویند ای موسی به ما اجازه بده بتی بسازیم و او را پرستش کنیم؟! و حضرت موسی این قوم را بی خرد می‌نامد. برای جلوگیری از این بی خردی باید فکر، معارف و منطق مردم تقویت شود تا بتوانند مسئولین را تقویت کنند. والا مانند همین قوم بنی اسرائیل پشت پیامبر خود را خالی می‌کنند! همانطور که در سوره بقره آیه 61 بنی اسرائیل بیان می‌شود بعد از سالیان سال ارتزاق از مائده آسمانی به پیامبر خود معترض می‌شوند، ما از این مائده‌ها خسته شدیم و دلمان طعامی غیر آسمانی میخواهد! یعنی تعویض عالی‌ترین ارزاق با فانی‌ترین ارزاق!


بیانات حاج منصور ارضی در شب هجدهم ماه مبارک رمضان مسجد ارک تهران


اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

ماه رمضان آمد و رفت، تو سرگرم کارهای خودت بودی.
درباره‌ی مردن دشمنان خدا و دشمنان احکام الهی، امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند اینها بابدترین صورت و بد بوترین حال وارد قبر می‌شوند. پس این حال دشمنان خداست، حالا شاید ظاهرا طرف یک قیافه ای هم داشته باشد، ولی هنگام مرگ دیگر این نیست، سپس به او می‌گویند بشارت باد بر تو "فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِیمٍ ، وَتَصْلِیَةُ جَحِیمٍ" (سوره الواقعه آیه 93 و 94) این خیلی بد است، یعنی تا در قبر ورود پیدا می‌کند آتش او را در بر می‌گیرد و آن آتش سنگین جهنم براو نازل می‌شود، دیگر آنجا دارد همه چیز را می‌بیند این طوری نیست که بگوید حالا کی رفته؟ کی دیده؟ حاملین جنازه‌ی خود را قسم می‌دهد که او را به شتاب نبرند اما انسان صالح فریاد می‌زند به حاملین جنازه اش که مرا به سرعت ببرید به سمت محبوبم. وقتی وارد قبر شد امتحان کنندگان قبر می‌آیند، تا کفن‌های او را بیندازند و به او می‌گویند آفریدگار تو کیست؟ ولی او نمی‌داند، همان سوال هایی که برای همه است، پیامبر تو کیست؟ در پاسخ می‌گوید نمی‌دانم، پس آن دو ملک به او می‌گویند چرا نمی‌دانی؟ چرا یاد نگرفتی؟ چرا هدایت پیدا نکردی؟ ماه رمضان آمد و رفت، تو سرگرم کارهای خودت بودی. هجده شب گذشت.

واقعا این قهوه خانه‌ها خانه‌ی گناه است/ این قهوه خانه‌ها برای جوانان جای خطرناکی است.
بعضی‌ها که برایشان فرقی نمی‌کند به مساجد بروند یا جاهای دیگر باخدا و امام حسین علیه السلام بازی می‌کند، دست برنمی دارد. شب‌ها بعد از مناجات که من می‌روم می‌بینیم موتورها پای این قهوه خانه‌ها که خانه‌ی گناه است ایستاده اند، واقعا الان این قهوه خانه‌ها برای جوانان جای خطرناکی است غیر از غیبت و تهمت و شوخی‌های ناجور و مسائل دیگری که هست، مواد مخدر مصرف می‌کنند، توتون را با شراب مخلوط می‌کنند می‌کشند، طرف هم می‌گوید من نمی‌دانستم، اصلا تو که امام حسینی هستی چرا رفتی؟ پس برسر میتی که دشمن خدا بوده عصایی آهنین می‌زنند که جز جن و انس همه‌ی مخلوقات خدا از شنیدن آن بی تاب و پریشان می‌شوند، پس دری را به سوی آتش می‌گشایند و به او می‌گویند بخواب در بدترین حالات، مارها و عقرب‌ها و دیگر گزندگان زمین براو مسلط می‌شوند تا روزی که از قبر مبعوث شود او را می‌گزند، این ترسیم مرگ دشمن خداست. یک جمله ای را از حضرت زهرا سلام الله علیها در صحیفه ای بنام فاطمیه آورده اند که خانم می‌فرمایند خدایا آن مرگی که من در انتظارش هستم را برای من طوری قرار بده زمانی که نفسم به سینه می‌رسد جان می‌دهم هیچ کسی را ندارم، آن موقع این مرگ را برای من نورانیت قرار بده، در رحمت قرار بده، ما که نمی‌توانیم حالات حضرت زهرا سلام الله علیها را درک کنیم فقط جملاتش را می‌خوانیم. ببینید اولیای خدا در چه حالی جان می‌دهند، دشمنان خدا در چه حالی می‌میرند، مسیر دشمنان خدا و دوستان خدا را بدانید.

به امام حسین علیه السلام و مجلس حضرت نهایت احترام را بگذارید. خدایی نکرده مثل آن انسان غافل نباشید که می‌گوید تمام مملکت تحت تصرف مداحان شده است.
امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند شخص مسلمان دارای سه دوست است، یک دوستی که به او می‌گوید من در زندگی و پس از زندگی با تو هستم و آن عمل انسان است، حالا اگر خدایی ناکرده ما عمل بد انجام دهیم چه می‌شود؟ دوست دیگرش به او می‌گوید من تا هنگام مردن با تو هستم و سپس به وارث می‌رسم و آن مال است. سعی کنید خمستان را بدهید تا مال و زندگیتان پاک شود، حلالش حساب دارد "فی حَلالِها حِسابٌ"و هر چه حرام است "وفی حَرامِها عِقاب" (نهج البلاغه خطبه 82) مگر من چقدر می‌خواهم جواب دهم؟ معطلی هم دارد، هرچی در محشر باشی پایت می‌سوزد و باید جواب دهی، این که من عشق امام حسین علیه السلام دارم دلیل نمی‌شود، باید جواب دهی تا بروی خدمت حضرت. به سلمان گفتند وقتی سیل آمد در مدینه شما زود یک آفتابه و یک ظرف و یک گلیم برداشتی رفتی بالای کوه، گفت من بارم سبک است بارم از دنیا همین است، دیگران مشغول وسیله جمع کردن شدند و سیل بردشان. اگر بارت زیاد باشد سیل انسان را می‌برد. و سوم دوستی که به او می‌گوید من تا کنار قبر همراه تو هستم سپس تو را رها می‌کنم و آن اولاد انسانند، اولادی که آنقدر قربان صدقه اش می‌روی، چقدر پدر و مادر تو را دوست دارند؟ اما تو بی اعتنایی می‌کنی، تا پدر مادر به تو می‌گویند کاری انجام دهی بی اعتنایی می‌کنی، تازه این اولاد صالح است. پس این سه دوست با ما هستند اما فقط یکی با ما در قبر می‌آید و آن عمل صالح است. از خدا بخواهید به ما عنایتی کند تا پدر و مادرمان زنده اند یک کاری برای ایشان بکنیم. آنهایی هم که والدینشان از دنیا رفته اند یک عمل صالح به نیت آنها انجام دهند، قطعا به آنها می‌رسد و در این شبها برایشان طلب مغفرت کنید. به امام حسین علیه السلام و مجلس حضرت نهایت احترام را بگذارید. خدایی نکرده مجلس امام حسین علیه السلام را مسخره نکنید، مثل آن غافل نباشید که می‌گوید تمام مملکت تحت تصرف مداحان شده و نهضت مداحان ایجاد شده، تو چقدر به این دستگاه احترام می‌گذاری؟

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب هجدهم ماه مبارک رمضان


اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه

فقیر محض رسیدم به پات، محتاجم
تصدقی که زکل جهات محتاجم

غریق نفسم و درحال دست و پا زدنم
کسی نیامده بهر نجات محتاجم

سخن زیاد ولی حال عرض حاجت نیست
قلم که هست به قدری دوات محتاجم

مرا رفیق خودت کن به عافیت برسم
محل بده که به این التفات محتاجم

برای خلوت قبری که پیش رو دارم
به باقیات پراز صالحات محتاجم

برای رد شدنم از صراط میترسم
برای رد شدنم از صراط محتاجم

نه این که دین به زکاتم نیاز دارد نه.
که من به دادن خمس و زکات محتاجم

لبم هوایی بوسیدن ضریح رضاست
تو شاهدی که به طعم نبات محتاجم

برای سفره افطار نان نمیخواهم
فقط به کاسه ای آب فرات محتاجم

به اقتدای تن شاه، وقت جان دادن
کفن که نه! به حصیر دهات محتاجم

.......................................................................................

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در میان جلسه

از بچه هات هیچ کسی کم نمی‌شود
باشد بخواب، بدتر از این غم نمی‌شود

باید چه کرد در وسط این حرامیان
با دست بسته مقنعه محکم نمی‌شود

پیشانی ام که بوسه زدی را شکسته اند
مرهم حریف شدت دردم نمی‌شود

هر کار می‌کنم بروند آن طرف، ولی
اوباش مانده دور و برم کم نمی‌شوند

دنبال چادرم که سر دخترت کنم
تقصیر من که نیست، فراهم نمی‌شود

دارم سوار می‌شوم، عباس را بگو
زانوی کس، چو زانوی محرم نمی‌شود

آنقدر ریز ریز شده پیکر تو که
اصلا کفن برایت مجسم نمی‌شود


منبع:سایت قدیم الاحسان پایگاه انتشاربرنامه های حاج منصورارضی
www.ghadimolehsan.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد