شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

اژه‌ای: ستاد اجرای احکام به دنبال اجرای حکم مهدی هاشمی است، امیدواریم زودتر اجرا شود

اژه‌ای: ستاد اجرای احکام به دنبال اجرای حکم مهدی هاشمی است، امیدواریم زودتر اجرا شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در هشتاد و دومین نشست خبری با خبرنگاران در محل ساختمان سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه در حوادث رخ داده گاهی اوقات شتاب‌زدگی در خبررسانی ایجاد می‌شود که این امر مشکلاتی را برای مردم، فرد و افراد خاص ایجاد می‌کند متذکر شد؛ در مورد حوادث رخ داده خواهش می‌کنم که افراد سریعاً قضاوت نکنند و ابتدا اجازه دهند تا فقط موضوعات از سوی مسئولان مربوطه بررسی و سپس اطلاع‌رسانی شود.
وی نمونه شتاب‌زدگی در اطلاع‌رسانی حوادث را مورد کشته شدن پزشک متخصص با ضربات چاقو در اردبیل دانست و افزود: متأسفانه قبل از بررسی ابعاد موضوع اظهارنظرهایی در مورد آن مطرح شد که بعداً مشخص شد اینها ربطی به موضوع نداشتند که در نهایت این اظهار نظرات هم به ضرر مقتول تمام شد و هم به جامعه پزشکی منتهی شد.
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه سخنانش به موضوع دیگری در مورد برخورد با یک پزشک در ممسنی اشاره کرد و گفت: پزشک محترمی که در نظام پزشکی مسئولیت دارند در مورد این موضوع طی مصاحبه‌ای با رادیو ایران مطالبی را گفتند که من وقتی به واسطه آن را شنیدم گفتم حتماً اشتباه شده است و وقتی نوار آن را آوردند متوجه شدم که پزشک مذکور در بحث ممسنی اینطور به رادیو ایران گفته بود که "خانم دکتری مشغول سرویس مریضش بوده و در آن حین آقایی که بعداً مشخص شده قاضی است به وی امر می‌کند که مریض من را ویزیت کن که این پزشک در جواب به او می‌گوید مریض من اورژانسی است و بعد از آن قاضی به آن پزشک حمله می‌کند و او را شلاق زده و بازداشتش می‌کند" که در این رابطه باید بگویم شش جای این مطلب خلاف واقع است اعم از قضیه شلاق، حمله صورت گرفته و اینکه گفته شده نمی‌دانستند آن فرد قاضی هست.
سخنگوی دستگاه قضا زمان برگزاری اولیه جلسه دادگاه بابک زنجانی را 11 مهرماه سال جاری اعلام کرد و افزود: جلسه دادگاه بابک زنجانی در این تاریخ معین شده و درهمین زمان وکلای وی و از سوی دیگر وکلای شاکی در حال مطالعه این پرونده هستند و قاضی نیز اعلام کرده که پرونده زودتر مطالعه شود.
اژه‌ای در خصوص علنی یا غیر علنی بودن دادگاه بابک زنجانی در تاریخ مقرر گفت: در این مورد سؤال نکردم ولی علنی بودن آن بستگی به نظر دادگاه دارد.
معاون اول دستگاه قضا همچنین ضمن بیان اینکه اولین جلسه دادگاه پرونده واقعه شیراز فردا (13 مردادماه 94) برگزار می‌شود گفت: 20 محکوم ضد امنیتی نیز در جریان عفوهای عید فطر مشمول عفو قرار گرفتند که از این تعداد 16 نفر آزاد و 4 نفر نیز مجازات حبسشان تقلیل یافت.
وی در ادامه در خصوص دو مورد آتش سوزی در بندرعباس که در 8 و 9 مردادماه رخ داده بود اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده یکی از آتش سوزی‌ها مربوط به مجتمع ستاره جنوب نشان داده است که این آتش سوزی عمدی نبوده است اما مورد آتش سوزی هتل هرمز بررسی‌های انجام شده دلالت بر عمدی بودن این آتش سوزی دارد که افراد دخیل در این ماجرا شناسایی و بازداشت شدند.
محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص پرونده سیگار مارلبرو گفت: این پرونده تحت تعقیب است و برای 7 نفر از افراد این پرونده کیفرخواست صادر شده که این کیفرخواست‌ها به دادگاه ارسال شده و باید منتظر اعلام وقت رسیدگی باشیم.
وی با اعلام اینکه جلسات عالی مقامات قوه قضائیه که همیشه در آخر هفته‌ها برگزار می‌شد استثناً این هفته دوشنبه برگزار شد گفت: قرار است بررسی شود که جلسات این شورا احتمالاً به روزهای یک شنبه یا سه‌شنبه تغییر کند.
معاون اول دستگاه قضا در خصوص پرونده میلیاردر نفتی با بیان اینکه در حال حاضر به وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی از طریق ایشان چیزی به دست نیامده گفت: در حال حاضر برای سه نفر از متهمین این پرونده کیفرخواست صادر شده اما این پرونده برای سایر افراد مفتوح است.
وی همچنین در خصوص شکایت آقای احمدی نژاد از معاون اول دولت یازدهم گفت: شکایت ایشان ثبت و ارجاع شده و من از بیان جزئیات این پرونده معذورم.
محسنی اژه‌ای همچین در مورد اجرای حکم مهدی هاشمی گفت: حکم پرونده مهدی هاشمی قطعی شده و ستاد اجرای احکام به دنبال اجرای این حکم است که امیدواریم زودتر اجرا شود.
وی با بیان اینکه وجود فاصله زمانی بین صدور تا اجرای حکم متعارف است گفت: این پروسه زمان‌بر است و تاکنون چیزی مبنی بر همکاری آقای هاشمی در خصوص پرونده کرسنت و دادن اطلاعات به قوه قضائیه در خصوص کمک به این پرونده نشنیده‌ام.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دادگاه اخیر مرتضوی آخرین جلسه رسیدگی به پرونده وی بود گفت: ایشان درخواست یک دفاعیه کتبی را داشته و قرار است ظرف چند روز آینده حکم وی صادر شود.

اژه‌ای بیان کرد: مرتضوی در جلسه دادگاه درخواست احضار شاهد و معاون حقوقی وزارت مربوطه را داشته که حضور این افراد منوط به تشخیص قاضی پرونده است و در این دادگاه معاون حقوقی وزارت ذیربط حضور داشت و اظهارات خود را ارائه داد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مسئله سیل اخیر گفت: یکی از وظایف ما رسیدگی به موارد عمومی است که در خصوص سیل اخیر نیز کارشناسانی برای بررسی اعزام شدند و با توجه به خسارت‌هایی که وارد شد بازرسی کل کشور در پی آن است که مشخص کند دستگاه‌های ذیربط چه عملکردی داشتند و آیا از وظایف قانونی خود کوتاهی کرده‌اند یا خیر.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه اخباری در مورد بازداشت مسئول دفتر رئیس جمهور سابق آقای رحیم مشایی عنوان شده و حتی مطرح شده است که وی در مورد پرونده بقایی به دادگاه احظار شده است، توضیح داد: نه این فرد بازداشت شده و نه فعلا به دادگاه احظار شده است براین اساس اگر سایت، خبرگزاری و یا نشریه ای این خبر را می نویسنند چنان که جنبه ای عمومی پیدا کند می تواند تحت تعقیب قرار گیرد و حتی در صورت شکایت شخصی هم با آن برخورد می شود
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد شایعات مطرح شده مبنی بر احمدی مقدم و پسر وی ضمن تکذیب چندین باره این خبر اظهار داشت البته پرونده ای مربوط به  تعاونی ناجا تشکیل شده که در مراحل بررسی به سر می برد.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در بخش دوم پرونده فساد ۳هزار میلیاردی در پرونده جهرمی چه شد؟ گفت: بخشی از پرونده مختومه شده و نمی شود اینها را یکجا به دادگاه فرستاد، در خصوص این پرونده از ۳۰۰ پرونده نیز گذشت؛ اینها به تدریج و با اولویت به دادگاه می رفت. درباره این پرونده، از جمله آقای خاوری با یک مشکل مضاعف روبرو شدیم. آن موقع قاضی پرونده آقای سراج بودند. طبق قولی که داده بود گفته بود به زودی شروع می‌کنم. سمت ایشان تغییر کرد و پرونده دست قاضی دیگری رفت. قاضی دوم، به عنوان دادرس بود و از آن قسمت منتقل شده. این پرونده ها هنوز مطرح است. مواردی دیگری نیز هست که هنوز کیفرخواست صادر نشده یا درخواست اعاده دادرسی کرده‌اند و بخشی پذیرفته شده و به شعبات برگشته. کل پرونده هنوز مختومه نشده.
سخنگوی دستگاه قضا همچنین به حساسیت قوه قضائیه نسبت به مناسب نبودن فضای زندان‌ها و پرشدن این فضا با توجه به افزایش زندانیان مواد مخدر تاکید کرد: دستگاه قضایی بدون کمک دولت و مجلس نمی تواند به حساسیت خود در این رابطه جامع عمل بپوشاند بنابراین باید توجه شود که بحث مواد مخدر سالها قبل مشخص و در موردش خواسته شده که اردوگاه‌هایی ساخته شود تا زندانیان مواد مخدر به این اردوگاه‌ها ارجاع داده شوند.
وی ضمن ابراز تاسف از اینکه مجرمان مواد مخدر از سایر زندانیان تفکیک نشده‌اند بیان داشت: ما از مشکلات بودجه‌ای دولت اطلاع داریم اما باید توجه شود که به هر میزانی که می شود نسبت به تهیه و تجهیز اردوگاه‌ها اقدام شود.
اژه‌ای همچنین به کمک‌های ارائه شده از سوی دولت‌های نهم و دهم و حتی دولت کنونی برای سامان دهی اردوگاه‌های مجهز معتادین اشاره کرد و گفت: کمک‌های ارائه شده کفاف این مساله را نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه در قانون آئین دادرسی کیفری پیش بینی شده مجازات‌های جایگزین حبس در موارد ممکن لحاظ شود مساله بعدی زندانیان مواد مخدر در زندان را اشتغال زندانیان برشمرد و گفت: زمینه اشتغال این زندانیان باید بیش از گذشته فراهم شود چرا که شرایط فعلی رازی کننده نیست البته گفتگو‌هایی با بخش خصوصی در این رابطه در حال انجام است اما باز هم تاکید می شود که با همکار دولت و مجلس بهتر می توانیم جلو رویم.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: اگر مسائل زندانیان رسیدگی نشود ممکن است مشکلات‌ انها بدتر شود که به عنوان مثال یک زندانی اگر مبتلا به یک بیماری مسری شود پس از بازگشت به جامعه، جامعه را نیز مبتلا خواهد کرد، که انصافا در خصوص بهداشت زندان‌ها کمک‌های خوبی از سوی اقای جهانگیری انجام شده که کفاف شرایط موجود را نمی‌دهد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیراً موضوعاتی مبنی بر اینکه در دولت قبل پرونده‌های اقتصادی فراوان است و یا تحت عناوینی مانند وجود بابک زنجانی 2 و 3 یا فروش فرودگاه و دکل گم شده مطرح می شود آیا با توجه به موارد ذکر شده پرونده‌ای در دستگاه قضائی تشکیل شده؟ آیا در مورد اتهاماتی که زده می‌شود بینه لازم نیز باید باشد یا خیر توضیح داد: اگر همه ما ملتزم به قانون باشیم این امر واقعاً به نفع کشور و همه مردم خواهد بود.
اژه‌ای ادامه داد: دومین مورد در پاسخ به سوال شما این است که باید احساس شود که ما باید پاسخگوی اظهار نظرمان باشیم، بنابراین وقتی چیزی را ادعا می‌کنیم باید احساس شود که هم در پیشگاه قانون و هم در پیشگاه ملت و حتی پروردگار نیاز به ارائه مستند و دلیل هستیم؛ بر این اساس اگر بتوانیم مستندی برای ادعاهایمان داشته باشیم بحثی در مورد آن نیست اما در غیر این صورت توجه شود که ما حداقل معتقد به قیامت هستیم و در آن عرصه باید پاسخگو باشیم.
سخنگوی قوه قضائیه متذکر شد: کسی که ادعایی را مطرح می‌کند این ادعا تبعات اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت بنابراین اگر فردا نتواند ثابت کند گریبان‌گیر خودش خواهد شد؛ یک عده‌ای از افراد آمدند و ادعاهایی را مطرح کردند که در این مورد بازرسی کل کشور نامه رسمی به آنها داده که استدلال و مستندتان در مورد ادعاهایتان چیست که اگر اینها به بازرسی کل کشور و بعد از آن به دادستانی جواب ندهند حتماً تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و در واقع اگر ادعایی کرده‌اند که با آن ذهن جامعه را مشوق ساخته‌اند، در صورتی که نتوانند نسبت به گفته‌هایشان مستندی ارائه دهند حتماً عواقبی برای آنها به دنبال خواهد داشت.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص برخی اظهارات مبنی بر درخواست برخی نمایندگان برای برقراری ملاقات با بابک زنجانی گفت: اگر نمایندگانی چنین درخواستی را داشته باشند بررسی می‌شود اما آنچه مسلم است هیچ نماینده‌ای حق ورود به پرونده‌های قضایی را ندارد و تاکنون چنین اجازه‌هایی صادر نشده است.
وی در خصوص ارسال برخی پیامک‌های تبلیغاتی از سوی برخی اپراتورها که منجر به برخی کلاه‌برداری‌ها می‌شود گفت: در خصوص مسائل فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی باید بررسی کند و نظر دهد که متأسفانه چندین ماه هست که جلسات شورای عالی فضای مجازی برگزار نشده همچنین کارگروهی با عنوان تأیید مصادیق مجرمانه با عضویت 6 وزارت‌خانه نیز وجود دارد که وظیفه بررسی فضاهای مجازی را برعهده دارند اگر تخلفات فضای مجازی منجر به جرم و کلاهبرداری شود و شکایتی از طریق فردی علیه سایتی یا اپراتورهای تلفن‌های همراه ارائه شود حتماً مدعی‌العموم وارد خواهد شد.
اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر برخورد قوه قضائیه با معضل کاسبان پساتحریم چه خواهد بود اظهار داشت: تنظیم برنامه‌ها و انواع سیاست‌گذاری‌ها در خصوص فضای پساتحریم بر عهده دولت است و قوه‌قضائیه در جایی ورود پیدا می‌کند که جرمی حادث شده باشد.
وی همچنین افزود: کاش به صورت شفاف مشخص شود که ما در خارج از کشور چه مقدار ارز داریم و قطعاً استفاده از این پول‌ها برای واردات کالا به ضرر دولت خواهد بود.
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده میلیارد نفتی و تشابه این پرونده با پرونده‌های گذشته و تعیین حکم مفسد فی الارض برای پرونده‌های سابق گفت: طبق قانون مصوب سال 69 اگر پرونده‌ای با عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور با قصد مقابله با نظام وجود داشته باشد حکم آن مفسد فی الارض است و اگر در چنین پرونده‌ای نیت مقابله با نظام نباشد حکم آن 5 تا 20 سال زندان است که در پرونده مذکور (میلیارد نفتی) در کیفرخواست آن عنوان فساد ذکر شده است.
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص لایحه مبارزه با تروریسم گفت: بررسی این لایحه و رسیدگی به آن جزء اولیت‌های دستگاه قضایی نیست چندین برنامه دیگر در دستور کار و اولویت این دستگاه هست که این مورد جزء آنها نیست.

اژه‌ای در خصوص اخبار رسیده مبنی در مورد بازداشت سعیدلو و آزادی بقایی اظهار داشت: خبر بازداشت آقای سعیدلو کذب است و ایشان می‌توانند طبق قانون از رسانه یا افرادی که اینگونه اخبار را اشاعه می‌کنند شکایت کند، همچنین خبری مبنی بر آزادی آقای بقایی نشنیده‌ایم البته این مورد در اختیار بازپرس این پرونده است؛ همچنین سفر آقای رحیمی به خارج از کشور نیز کذب است.

اژه‌ای اظهار داشت: تاکنون از سوی افراد بورسیه‌ای که تصور می‌کنند که در حق آنها ظلمی شده است شکایتی به دادگستری ارائه نشده است تنها نامه‌ای به من نوشتند که من آن نامه را به دادستانی ارجاع داده‌ام.
وی افزود: اگر از ناحیه دستگاه نظارتی مانند کمیسیون اصل 90 که به این موضوع وارد شده است مدارکی ارائه شود و یا طرح شکایتی شود دادستانی ورود خواهد کرد.
اژه‌ای همچنین در خصوص پرونده دکل گم شده و پرونده‌های مشابه این مورد گفت: پرونده مربوط به دکل‌های گم‌شده فقط همین یک مورد بوده البته مواردی دیگری مطرح شده مبنی بر اینکه کالاهایی خریداری شده پول آنها واریز شده اما آن کالا به کشور وارد نشده است.
وی همچنین گفت: پرونده‌ای با عنوان سامسونگ با اتهام رشوه، اختلاس و... در قوه قضائیه و دادستانی وجود ندارد.
سخنگوی قوه قضائیه در پایان در خصوص پرونده آقای جعفری‌تبار گفت: حکم اولیه ایشان در دادگاه ویژه روحانیت تأیید شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد