شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

هشت موهبت الهی که در مسجد نصیب انسان می شود

هشت موهبت الهی که در مسجد نصیب انسان می شود

به گزارش قدس آنلاین، مسجد به عنوان خانه الهی و محل تجمع مسلمانان فضلیت و عظمتی خاص از نظر مکانی دارد از این رو هم در آیات قران و هم روایات اهل بیت (ع) نسبت به توجه و اهتمام حضور در آن توصیه های فراوانی شده است.
کلیب صیداوى از امام صادق (ع) روایت کرده که در تورات آمده است: «مساجد، خانه‏هاى من در روى زمین‏اند، پس خوشا بر احوال آن بنده‏اى که در خانه خود وضو بسازد و تطهیر کند سپس مرا در خانه‏ام (مسجد) زیارت کند، بهوش باشید که احترام میهمان بر صاحب خانه لازم است.»
و در حدیث دیگرى آمده است: «مژده باد به کسانى که در تاریکى شب به مساجد روى آورند، زیرا که در روز قیامت نور درخشانى (سراپاى) آنان را در بر خواهد گرفت.»
و اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین (ع) روایت کرده است: «کسى که پى در پى (و در مواقع نمازهاى واجب) به مسجد مى‏رود، یکى از این هشت موهبت نصیب او خواهد شد: 1. برادر مؤمنى که در راه خدا به او فایده رساند؛ 2. دانش مفیدى که او را به حق رهنمون گردد؛ 3. آیت آشکارى که او را به کار آید؛ 4. رحمتى که از حضرت حق انتظار داشته، مى‏رسد؛ 5. سخن حکمت آمیزى که او را از کارهاى نکوهیده باز دارد؛ 6. سخن هدایت اثرى که او را به کارهاى خیر راهنمائى کند؛ 7. ترک گناه از بیم الهى؛ 8. ترک گناه بخاطر شرم.»
جالب آنکه روایات حتی بر چگونگی رفتن به مسجد نیز اشاره کرده و برای کیفت های مختلف آن ثوابی را برشمرده اند.
چنان که محمد بن مروان از امام صادق (ع) درباره ثواب پیاده رفتن به مسجد روایت کرده است که فرمودند: «هر کس با پاى پیاده به طرف مسجد روانه گردد، پاى خود را بر روى هیچ تر و خشکى نمى‏گذارد مگر آنکه آن زمین تا زمین هفتم بجاى او خدا را تسبیح کند.»
همچنین،  سکونى از امام صادق (ع) و آن حضرت (ع) از پدران بزرگوارش علیهم السّلام روایت کرده است که رسول خدا (ص) فرمودند: «هر کس که قرآن کلام او، و مسجد خانه او باشد، خداوند براى او خانه‏اى در بهشت بنا سازد.»
و عبد اللَّه بن جعفر از امام صادق (ع) روایت کرده است که رسول خدا (ص) فرمودند: «خداوند متعال به بندگان خود فرموده است که: «مساجد، خانه‏هاى من در روى زمین‏ هستند، که در نظر اهل آسمان مى‏درخشند بسان درخشش ستارگان براى ساکنان زمین، خوشا به حال آن بنده من که مساجد (خانه‏هاى من) خانه‏هاى او باشند، خوشا بر آن بنده‏اى که در خانه خود وضو بسازد و مرا در خانه خودم (مسجد) زیارت کند که گرامى داشتن میهمان بر صاحب خانه لازم و واجب است؛ به آنان که در تاریکى شب به طرف خانه‏هاى من (مساجد) قدم بر مى‏دادند بشارت باد که در روز قیامت با نورى درخشان در صف محشر حضور خواهند یافت.»
و از امیر المؤمنین (ع) روایت است که فرمودند: «هنگامى که ساکنان زمین، معصیت مى‏کنند و به گناه آلوده مى‏گردند، اراده خداوند متعال بر عذاب تمامى اهل زمین تعلّق مى‏گیرد، ولى وقتى ببیند که پیران آنها براى اداى نماز به طرف خانه‏هاى او (مساجد) روانه‏اند، و کودکان آنها به فراگیرى کتاب او (قرآن) مشغولند به حال آنان ترحّم مى‏کند و عذاب خود را به تأخیر مى‏اندازد.»
برگرفته از ثواب الاعمال
انتهای خبر/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد