شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

یادواره شهدای گیلاس و شهدای گمنام شهیدآباد لاریجان

یادواره شهدای گیلاس و شهدای گمنام شهیدآباد لاریجان



هجده سال پیش وقتی لاریجان میزبان پنج تن شهید گمنام شد، روستای گیلاس در ابتکاری جالب توجه، مراسم تجلیل از شهدای این روستا را در کنار مزار این شهیدان برگزار کرد. به طوریکه با وجود امکانات حداقلی آن زمان، اهالی متدین و انقلابی این روستا با شوق فراوان در کنار مزار این شهیدان حاضر می شدند و به مقام والای پنج شهید جاویدان نام و شهید سید مرتضی ازلی و شهید علی اصغر ملک زاده ادای احترام می کردند.
امسال هم به رسم میزبانی و البته قدرشناسی از جان فشانی شهیدان شاهد این مرز و بوم، یادواره شهدای روستای گیلاس و پنج تن از شهدای جاویدان نام لاریجان، با حضور پرشور مردم روستای گیلاس، دیگر روستاهای لاریجان و سایر زوار و دلدادگان این شهدا برگزار می شود.



*******************************************************
*****************************************
**********************
*******
گفتگو با جواد یزدانی درباره یک یادواره شهدای متفاوت
هجده سال پیش پنج شهید گمنام مهمان لاریجان آمل شدند و در همه ی این سالها اهالی روستای گیلاس لاریجان یادواره شهدای این روستا را در کنار مزار شهدای گمنام، در فضایی ساده و بی هیاهو برگزار کردند. در این گفتگو جواد یزدانی -فرمانده پایگاه مقاومت امام جعفر صادق ع روستای گیلاس – درباره چرایی این اقدام توضیحاتی به هرازنو داده است.

در خصوص سابقه حضور گیلاسی ها در شهید آباد توضیح دهید :
اولین باری که توفیق دست داد تا بر مزار شهدای جاویدان اثر ، یاد و نام خودمان را به نمایندگی از اهالی دارالسیاده گیلاس متبرک سازیم، تاسوعای حسینی در فروردین ماه سال ۱۳۷۷ بود که با جمعی از عزیزان از روستا راهی شدیم و دقایقی چند با سکوت معنادار بر کنار آرامگاه ۵ تن از آن عزیزان که باید گفت ” تل عشق و ایثار و صداقت و اخلاص ” بود، در بین رفتن و شدن گرفتیم و از آن سال تا به حال این سنت حسنه را اقامه می کنیم .

چند شهید و چند جانباز و چند آزاده و رزمنده دارید؟
شهید علی ملک زاده و شهید سید مرتضی ازلی ، دو بیرق عزت و غرور این روستا هستند . تعداد جانباز یک نفر و آزادگان ۴ نفر می باشند .

چرا شهید آباد را برای برپایی یادواره انتخاب کردید؟
بنا به فرموده مقام معظم رهبری ، امروزه زنده داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از خود شهادت نیست و از سویی یادآوری شهدایی که در اوج گمنامی ، نامی جاودانه بدست آورده اند، یک فرهنگ پویا و زنده ای است که وجدان ها را به خلوص و طهارت روح می رساند و این روحیه را در افراد باعث می گردد که هر کس برای خدا گام بردارد و اصلاً راضی به معرفی و آوازه خود نباشد، بیانگر توحید و بندگی حقیقی است ، بانیان این سنت برای تجلیل از عظمت خلوص شهدا و نیز به نمایندگی از خانواده هایشان که مثل خود شهدا اسم و رسم ظاهری ندارند . و همچنین برای ایجاد فرهنگ خداباوری و نوع دوستی و عزت خواهی این مراسم را هر ساله با افتخار تکرار می کنند .

استقبال مردم و مسئولین لاریجان و آمل از این مراسم در سالهای گذشته به چه صورت بوده است؟
آنچه برای ما مهم است نیت و معنویت عمل است. بانیان این حرکت در حد وسع و توان خود ، تبلیغات ممکن را انجام می دهند  و حضور آگاهانه و عاشقانه مدعوین برای ما یک افتخار است ولی ما بیشتر مردم را که به قول حضرت امام (ره) ولی نعمت این انقلاب و کشورهستند را شاهد هستیم و کمتر مسئولین را .

انتظار تان از مسئولین چیست؟
هیچ انتظاری نداریم فقط آنچه امام (ره) فرمود و مقام معظم رهبری تأکید دارند را عامل باشند که فردا شرمنده شهدا نشویم .

تقریبا همه روستاها و محله ها هر سال یادواره شهدا برگزار میکنند. ضرورت این کار چیست؟
تا خودمان را و راه مان را و هدفمان را گم نکنیم .

پیشنهادتان برای بهبود یادواره ها چیست؟
یادواره ها یک تذکر است هم به خود و هم به دشمن. همانطور که نماز یک تذکر است برای خود و طرد شیطان ، آنچه در هر چه بهتر برگزار شدن یادواره ها کمک می کند ، نیت پاک و معنویت و آگاهی به راه و هدف شهداست . چطور در برپایی مراسم عاشورا، نیت و عشق و همت و ارادت ، کارساز است ، در یادواره ها هم همین اندیشه و نیت ، اثرگذار خواهد بود .

منبع:سایت هراز نو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد