شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

جنگلی از موشک در تونل‌ها و اماکن خاص برای دشمن آماده کرده‌ایم

جنگلی از موشک در تونل‌ها و اماکن خاص برای دشمن آماده کرده‌ایم



جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به منظور تبیین توانمندی های نیروی مسلح در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به منظور تبیین توانمندی های نیروی مسلح در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما حضور یافته بود گفت: دفاع مقدس یکی از پدیده های شگرف و جز استثنایی‌ترین واقعیت های تاریخ بشر است و شاید بعد از واقعه عظیم عاشورا، صحنه ای به شگفت انگیزی دوران دفاع مقدس وجود نداشته باشد به دلیل آنکه این نابرابر ترین جنگ تاریخ بین یک کشور و یک ائتلاف جهانی بود.

وی ادامه داد: تصور جهانی این بود، کشوری که نظام سیاسی خود را تازه تغییر داده و فاقد یک نظام دفاعی کارآمد است قادر نیست از هویت و تمامیت ارضی خود دفاع کند و اساسا این فرض که نظام نو پای اسلامی ایران نمی تواند در یک جنگ بزرگ خارجی از موجودیت خود دفاع کند منطق تهاجم عراق با پشتوانه قدرت های منطقه ای و جهانی را علیه ما شکل داد.

سردار سلامی اضافه کرد: حوادثی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد این بود که در اوج محاصره تسلیحاتی و در یک تحریم اقتصادی جدی و واقعی، جمهوری اسلامی ایران توانست یک جنگ با مقیاس جهانی را پیروزمندانه، اداره کند و این جزو تنهاترین جنگ هایی بود که کشور ایران توانست تمام سرزمین های تحت اشغال را، از طریق فرآیندهای عملیات های نظامی آزاد کند بدین معنی که هیچ قطعه ای از سرزمین ما با مذاکره و واگذاری اختیارات سیاسی آزاد نشد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: آن ابتکار عمل ها، جوشش ایمان ها، خروش مردم و حضورشان در صحنه های جنگ و ترکیب جنگ و زندگی با هم سرانجام توانست میدان موازنه نظامی را در صحنه جنگ به سود جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد.

اتکا به ظرفیت‌های داخلی از رموز موفقیت ما در دفاع مقدس بود

وی اظهار داشت: سیستم ها، سلاحها، جنگ افزارها در اثنای جنگ ساخته شد علاوه بر این که ما بسیاری از سلاح ها و تجهیزات مثل تانک ها و توپ ها را از خود عراقی ها می گرفتیم و در عملیات های بعد آن ها را سازماندهی و بکار می گرفتیم اما خوداتکایی یعنی اتکای صرف به ظرفیت های بومی از رموز موفقیت ما در دوران دفاع مقدس بود.

سردار سلامی بیان داشت: اگر براساس نسبت موازنه قدرت، راجع در تفکرات کلاسیک بخواهیم نتیجه این جنگ را ارزیابی کنیم، این جنگ می بایست در همان روز های اول به نفع مهاجم تمام می شد، اما این طولانی ترین و نابرابر ترین جنگ قرن بیست و یکم سرانجام با تحمیل اراده سیاسی ملت ایران، ابتکار عمل راهبردی حضرت امام ، فداکاری و سلحشوری نیروهای مسلح و بسیج مردمی یک افتخار جاودان ماندگار و فراموش نشدنی در تاریخ باقی ماند که مسیر سرنوشت ملت ایران و قدرت بازدارندگی این ملت را برای همیشه تضمین و فرضیه اعمال جنگ دیگری علیه جمهوری اسلامی ایران را برای همیشه مسخ کرد و تمرکز ما به واسطه آن فداکاری ها، افتخارات و حماسه های ماندگار آن دوران در امنیت قرار داریم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید براینکه امروز  ضرورت خود اتکایی و استقلال در توسعه قدرت دفاعی ما بیش از هر زمان دیگری احساس می شود گفت: به فضل الهی این واقعیت، امروز به شکلی کاملا باور پذیر، واقعی، محسوس، قابل ارزیابی و پذیرفته شده در افکار عمومی جهان و نزد همه صاحبان قدرت ظاهری به عنوان یک حقیقت مسلم پذیرفته شده است.

وی اضافه کرد: امروز در تولید، توسعه و گسترش همه جنگ افزارها و سیستم های دفاعی و بازدارنده کاملا براساس ظرفیت ها و استعدادهای داخلی در طراحی، تامین مواد اولیه، فرآیند ساخت، بهینه سازی و بکارگیری کاملا خوداتکا، مستقل و توانمند هستیم.

سردار سلامی اظهار داشت: امروز در حوزه پهبادها که یکی از پیچیده ترین نمادهای فناوری‌های مدرن هستیم در لبه تکنولوژی مدرن قرار داریم و با قدرت های بزرگی چون آمریکا، روسیه و چین برابری می کنیم و بعضی از این قدرت ها، خواهان دستاوردهای دفاعی و  فناورانه ما در این حوزه هستد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: وقتی پهبادی قادر است سه هزار کیلومتر دورتر از مرزهای جغرافیایی ما عملیات پردازی انجام دهد و تصاویر دلخواه ما را ضبط و ارسال کند و در همان عمق نیز قادر به انجام عملیات نظامی و پرتاب راکد و موشک است که این فناوری کاملا توسط مهندسان ما طراحی و ساخته شده نشان دهنده یکی از نمادها و برجستگی‌های شکوه خوداتکایی ما است.

وی بیان داشت: علاوه بر این فناوری قادر هستیم موشک هایی با دقت کاملا نقطه زن تولید انبوه کنیم و آن ها را در فضاهایی که قابلیت تهدید منافع حیاتی دشمنان ما را دارند، بکارگیریم.

سردار سلامی خاطرنشان ساخت: امروز در کشور ما جنگلی از موشک ها در تونل ها، سیلوها و نیازهای مخصوص آماده پرتاب به هر سمت و هدف دلخواه هستند و پدافند هوایی ما نیز امروز ما را حتی از سیستم های اس 300 کاملا بی نیاز کرده و ورود این سامانه به کشور به دلیل عقد قراردادی بوده که چند سال قبل بسته شده بود وگرنه سیستم های صیاد، رعد، طبس و سوم خرداد آماده هستند که کاملا جایگزین سیستم های مشابه خودشان در کشورهای پیشرفته شوند.

به اندازه‌ای قدرت انباشته کرده‌ایم که می توانیم منافع حیاتی دشمن را مورد هدف قرار دهیم

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه، بدون اتکا به هیچ کشور و قدرتی تمام تسلیحات مورد نیازمان را می سازیم و بهینه سازی می کنیم گفت: آمریکا برای ترساندن کشورهای دیگر از پتانسیل ارعاب خود استفاده می کند و یا از ابتدا همواره برای حل مسائل سیاسی از قدرت نظامی بهره می گیرد.

وی با اشاره به اینکه، آمریکا نظام سیاسی تجربه شده در عالم است بیان کرد: آمریکا اگر در طرف مقابل خود اقتدار نظامی نبیند حتما مسائل سیاسی خود را در هوا، دریا و یا اشغال در زمین حل می کند.

سردار سلامی تصریح کرد: به اندازه ای قدرت انباشته کرده ایم که می توانیم منافع حیاتی دشمن را مورد هدف قرار دهیم لذا اگر دشمن بخواهد بر منافع حیاتی و آرمان ها خدشه وارد کند در هر نقطه ای از عالم او را تعقیب خواهیم کرد.

آمریکا در همه موضوعات با احتیاط و ملاحظه برابر با ما عمل می کنند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد:  آمریکایی ها مقابل ما احساس اقتدار ندارند لذا، آنها در همه موضوعات با احتیاط و ملاحظه برابر با ما عمل می کنند.

وی با بیان اینکه، جنگ افزارهای هوشمند و فاقد خدمه در عرصه نبرد زمینی، رادار ها و موشک ها در عرصه پدافند هوایی، موشک ها در نبردهای بازدارنده و اژدرها و راک اندازها بخشی از توانمندی های ما  برای رویارویی با دشمن است افزود: اقتدار ملت بزرگ ایران تحت رهبری حکیمانه سبب شد تا در مقابل حصر همه جانبه جهانی کرنش کرده و رو به جلو در مسیر پیشرفت حرکت کنیم.

وی با اشاره به کنوانسیون منع تکثیر سلاح های شیمیایی و مبارزه با پول شویی گفت: موضوع مبارزه با پول شویی و متوقف کردن گردش مالی مطرح نیست لذا همه کنوانسیون ها اساسا برای ساختن استانداردها و تحمیل معیار های دو گانه بین المللی تنظیم شده است.

سردار سلامی ، بدعهدی ها،  تعاریف ناعادلانه و ساختگی را از مفاهیم رایج در موضوع fatf دانست و عنوان کرد: اسناد دقیقی را در فاصله سال های 2012 تا 2014 بدست آورده ایم که نشان می دهد تسلیحات از اردن در اختیار گروه های تکفیری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه، سپاه با معیارهای قانونی در کشور عمل می کند گفت: امروز هیچ نگرانی در مورد سپاه نداریم لذا سپاه، حزب الله لبنان و حماس ثابت کرده اند که با وجود تحریم و محدودیت اهداف خود را دنبال کرده و خواهند کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه، آمریکایی ها منطق سیاسی ندارند و فقط منطق قدرت را می فهمند اظهار داشت: ما نمی توانیم با کشوری که آثار مخرب در کشورها به وجود آورده و ما را در نقطه سیاسی خود تعریف کرده دوست شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

یک گوشی که ارزشش را ندارد .../ کتابی درباره شهیدی که سرش بر نیزه داعش رفت

یک گوشی که ارزشش را ندارد .../ کتابی درباره شهیدی که سرش بر نیزه داعش رفت

گروه فرهنگ مقاومت فرهنگ نیوز، مریم کمالی نژاد: «وقتی آمد توی اتاقم با یک من عسل نمی‌شد خوردش، از پشت در اتاق سر و صدایش می‌آمد. می‌شنیدم که منشی دارد قانعش می‌کند صبر کند و بعد از هماهنگی بیاید. از جایم بلند شدم که در را باز کنم و دعوتش کنم، خودش در را باز کرد و آمد تو. رگ پیشانی و گردنش بیرون زده بود. صورتش برافروخته بود. دستش را گرفتم و روی صندلی نشاندمش. خودم هم کنارش نشستم. گفتم شما می‌خواستی ما را ببینی ما هم سعادت داشتیم با شما آشنا بشیم، دیگر عصبانیت برای چی؟

به هر حال حرفهایش را زد و گله و شکایتش را هم کرد. قول دادم تا جایی که اختیار با من باشد رسیدگی کنم. گوشی‌ام که زنگ خورد، خیلی کوتاه با همکارم حرف زدم و گوشی را روی میز جلویمان گذاشتم، برداشتش. یک نگاهی بهش انداخت و گذاشت توی جیبش و گفت من این گوشی شما را برمی‌دارم. من گفتم بردار برای خودت اگر با این گوشی دلخوری شما برطرف می‌شود بردار. یک جای هم با هم خوردیم و خداحافظی کرد که برود. تا دم در رفت صدایش کردم که خوب عاقبت‌به‌خیر! گوشی را دادیم سیم کارت را که ندایم، سیم کارت را حداقل بده.

برگشت گوشی را گذاشت روی میز و گفت همینجوری گفتم، نمی‌خوام. ولی اصرار کردم که برداردش. یک گوشی که ارزشی نداشت. سیم کارتم را گذاشت روی گوشی قدیمی خودش و آن را برداشت برد...»

آنچه خواندید، خاطره‌ایست از سردار شهید عبدالله اسکندری، در دوره مسئولیت‌شان در بنیاد شهید استان فارس در ارتباط با یک جانباز اعصاب و روان.

مرد خدا

سردار شهید عبدالله اسکندری از آن بزرگ مردانی است که تواضع و اخلاص‌اش زبانزد خاص و عام بوده و است. در تمام سال‌های جنگ، جبهه بودند و بعد از آن هم بخاطر مأموریت‌های متفاوت، زندگی و کار در شهرهای مختلفی چون اهواز، بندرعباس، اراک، سبزوار و ... را تجربه کردند. با این حال تمام این فعالیت‌ها و مسئولیت‌شان در بنیاد شهید نبود که ایشان را بر سر زبان‌ها انداخت. بلکه شهادت و نحوه‌ی شهادتشان بود که با تمام غربت و مظلومیتی که به همراه داشت، باعث شد زندگی سراسر ایثار و اخلاص ایشان مرور شود.

سردار شهید عبدالله اسکندری، چندی پس از بازنشستگی، در سال 1393 با اصرار خودشان به سوریه رفتند. به خاطر مسائل امنیتی به خانواده سپرده بودند که کسی از رفتن‌شان باخبر نشود. اما قول داده بودند که یک روز در میان به همسرشان تماس بگیرند. خانم اعظم سالاری همسر ایشان می‌گوید: ظهر سه‌شنبه قبل از اذان مشغول تلاوت قرآن بودم که تلفن آقا عبدالله از انتظار درآوردم، احوال بچه‌ها را پرسید. صدایشان کردم، آمدند و یکی یکی با پدرشان حرف زدند و دوباره گوشی را به من دادند. آقا عبدالله گفت: حاج خانم، یادته یک بار داشتم برات کتاب امام رو می‌خوندم، می‌خواستن تبعید بشن، به خانمشون نامه نوشته بودن که تصدقت بشم، برام دعا کن؟ الان من به شما می‌گم تصدقت بشم، برام دعا کن!»

این شرح آخرین تماس شهید اسکندری از سوریه با همسرشان است. بعد از آن تماس‌های یک روز در میان قطع می‌شود و بعد از چندی هم خبر شهادت‌شان می‌رسد. شهادتی حسین‌گونه! عکس‌هایی که از نحوه‌ی شهادت و سر بر روی نیزه‌ی ایشان در فضای مجازی به سرعت منتشر شد، دل همه‌ی مردم را به درد آورده بود. خانواده‌شان که جای خود دارد. همان وقت، همه می‌گفتند خدا به دل همسر و فرزندانشان آرامش و صبر بدهد.

همسر شهید، شب رسیدن خبر شهادت ایشان و تماشای تصاویر سر پدر توسط دخترشان را این‌گونه شرح می‌دهند:

«به جز عده‌ای، بقیه‌ی مهمان‌ها بعد از شام رفتند و خانه کمی خلوت شد. از زهرا اما خبری نبود. ترسیدم چیزی شنیده باشد و سراغ اینترنت برود. توی اتاقش پیدایش کردم. دیر رسیدم. سیم نت را پیدا کرده بود. به هق هق افتاده بود. تا من را دید صفحه را یکی یکی بست. جلوتر رفتم و بغلش کردم. چشمم به صفحه مانیتور افتاد. سردار عبدالله اسکندری مسئول سابق بنیاد شهید استان فارس در سوریه به شهادت رسید. اشک های زهرا رد شوره‌های صورتش را گرفت و دوباره جاری شد. تمام تنش می‌لرزید. حالش داشت به هم می‌خورد. نفسش بند آمده بود می‌گفت: «چرا دیگه اینقدر زجرش دادند، چرا شکنجه‌اش کردند!»

آنچه در راه خدا داده‌ایم را پس نمی‌گیریم ...

پیکر شهید اسکندری هرگز به خانواده‌اش بازنگشت. همسر ایشان در دیدار با آیت الله خامنه‌ای گفتند: «دو هفته بعد از شهادت حاج آقا اسکندری رایزنی‌هایی با سفارت ترکیه شد که پیکر شهید رو در ازای مبلغی یا آزاد کردن اسرای تکفیری پس بگیریم. آقا علیرضا (پسر شهید اسکندری) و دختر‌خانم‌ها قبول نکردند. با اینکه دلتنگ پدرشون هستند، اما گفتند این کار خلاف راهی است که پدرمون درش قدم گذاشته» آقا  هم فرمودند: «آفرین به این استقامت و به این روحیه، به این تربیت بزرگ‌منشانه. احسنت به شما، اجر شما با حضرت زینب و خود شهدا»

سرِّ سر

آنچه خواندید، گزیده‌هایی بود از کتاب «سرِّ سر» که نجمه‌ طرماح آنرا برای انتشارات روایت فتح نوشته است. این کتاب به زندگی‌ سردار شهید اسکندری از زبان همسر ایشان، اعظم سالاری می‌پردازد. کتاب 142 صفحه دارد و به تازگی در 1100 شمارگان به چاپ رسیده است. کتاب، به روال مجموعه‌ی «نیمه پنهان ماه» که به روایت زندگی سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس از زبان همسران ایشان می‌پرداخت، شهید اسکندری را از زاویه نگاه همسرشان به تصویر می‌کشد.

روایت از نوجوانی اعظم سالاری، همسر و دخترخاله‌ی شهید اسکندری و زندگی ساده‌ی آنها در محله‌ی قصرالدشت شیراز، شروع می‌شود و با ازدواج بدون تشریفاتشان ادامه پیدا می‌کند. روایت روزهای سخت جنگ و نبود حاج عبدالله در کنار خانواده‌اش حتی زمان به دنیا آمدن دخترانش و مهاجرتهای خانواده با ایشان به مناطق جنگی، فقط برای اینکه چند ساعتی بتوانند در کنار همسر و پدرشان باشند، ما را دوباره به یاد زندگی‌های سخت و ساده و پر از ادب و سلامت و عشق رزمنده‌ها می‌اندازد.

این کتاب دومین جلد از مجموعه‌ی «مدافعان حرم» است که روی آن هم نام شهید عبدالله اسکندری نوشته شده است. با این‌حال کتاب اطلاعات دقیقی از شهید به شما نمی‌دهد. در واقع آنچه شما با خواندن این کتاب بیشتر متوجه می‌شوید نوع زندگی خانوادگی آنهاست. با خواندن این کتاب مسئولیت‌های متفاوت ایشان در جبهه و پس از آن هم عنوان نشده و مخاطب یک روایت ویژه از نوع شخصیت و منش و رفتار شهید به دست نخواهد آورد. در واقع در این کتاب ما کمتر از همه با شهید آشنا می‌شویم. البته این را نمی‌توان به عنوان ضعف کتاب عنوان کرد. بلکه ممکن است که هدف از نوشتن این کتاب و نوع سوالاتی که در مصاحبه عنوان شده، یک روایت داستان‌گونه و ساده از زندگی ایشان است، اما باز هم به نظر می‌رسد که جای بیشتری برای پرداخت به شخصیت ویژه‌ی ایشان داشت.

نرم افزار تحت وب ویژه نامه هفته دفاع مقدس

نرم افزار تحت وب ویژه نامه هفته دفاع مقدس

نماهنگ /در آرزوی شهادت...

نماهنگ /در آرزوی شهادت...


«ما سینه زدیم بی‌صدا باریدند
از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند
ما مدعیانِ صفِ اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند»


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جریان یکی از دیدارها دو بیت از اشعار یکی از شاعران کشور (۱)  درباره‌ی شهدا را قرائت کردند. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی KHAMENEI.IR نماهنگ «در آرزوی شهادت» را تهیه و منتشر کرد.

در این نماهنگ فیلم قرائت شعر توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی شهدا برای اولین‌بار منتشر شده است. همچنین از دیگر بخش‌های نماهنگ «در آرزوی شهادت»، تصاویری از حال و هوای گلزار شهدای بهشت زهرا سلام‌‌الله‌علیها در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ و صوت بیانات رهبر انقلاب در سال‌های ابتدایی دهه شصت درباره‌ی مسأله شهادت است.
نماهنگ «در آرزوی شهادت» را از پیوندهای زیر دریافت کنید.

۱) آقای میلاد عرفان‌پور شاعر جوان کشورمان، این رباعی را سروده‌اند.

پیام حضرت آیت الله خامنه ای به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران

پیام حضرت آیت الله خامنه ای به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز (پنج‌شنبه) به ‌مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس و روز تجلیل از شهیدان و ایثارگران، پیامی صادر کردند.
متن این پیام که هم‌زمان با مراسم غبارروبی، عطرافشانی و گلباران مزار شهیدان در سراسر کشور از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده‌ی ولیّ فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
خداوند عزیز و رحیم را سپاس که در دوران ما، معنی و مضمون والای شهادت را، تجسّم بخشید و دلهای پاک و روشنی را مشتاق آن ساخت. این نورافکنهای فروزان، اکنون فضای زندگی را با معنویت خود روشن ساخته‌اند. چشمهای بینا و دلهای بیدار از آن بهره می‌برند و ذخیره‌ی معنوی که جان‌مایه‌ی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است، روز به روز افزایش می‌یابد و زندگی را روح و طراوت می‌بخشد. سلام خدا و اولیاء او بر این جانهای تابناک که هم زندگی و هم مرگشان مایه‌ی اعتلای جامعه اسلامی است، و همواره چنین باد ان‌شاء‌الله.
سیّدعلی خامنه‌ای
یکم مهرماه ۱۳۹۵