ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
عزت و عظمت امام حسن عسکری علیهالسلام
به مناسبت فرارسیدن ایام سالروز ولادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بخشی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای را پیرامون آن امام بزرگوار منتشر میکند.
اعتراف مخالفان به فضل و شجاعت و استقامت امام حسن عسکری (علیهالسلام)
امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیرمعتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها، این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت. در تاریخ پرافتخار شیعه، این نمونهها را کم نداریم. پدر امام زمان عزیز ما با آن همه فضیلت، با آن همه مقامات، با آن همه کرامات، وقتی با سم و جنایت دشمنان از دنیا رفت، فقط بیست و هشت سال داشت؛ این میشود الگو؛ جوان احساس میکند یک نمونهی عالی در مقابل چشم دارد. آن امام بزرگوار، جوادالائمه (علیهالسّلام) است که در بیست و پنج سالگی شهید شده است؛ این امام عسکری (علیهالصّلاةوالسّلام) است که در بیست و هشت سالگی به شهادت رسیده است؛ و این همه فضیلت، این همه مکرمت، این همه عظمت، که نه فقط ما به آنها قائلیم و مترنّمیم، بلکه دشمنانشان، مخالفانشان، کسانی که اعتقاد به امامت آنها نداشتند، همه اعتراف کردند.
بیانات در دیدار جمعی از مردم و خانواده شهدا و ایثارگران ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
داعیهی امامت علت دشمنی حاکمان با اهل بیت (علیهمالسلام) بود
این بزرگواران، دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزهای که روحش سیاسی بود. زیرا کسی هم که در مسند حکومت نشسته بود، مدّعی دین بود. او هم ظواهر دین را ملاحظه میکرد. حتّی، گاهی اوقات نظر دینی امام را هم میپذیرفت. (مثل قضایایی که در مورد «مأمون» شنیدهاید که صریحاً نظر امام را قبول کرد.) یعنی ابایی نداشتند که گاهی نظر فقهی را هم قبول کنند. چیزی که موجب میشد این مبارزه و معارضه با اهل بیت وجود داشته باشد، این بود که اهل بیت، خودشان را «امام» میدانستند. میگفتند: «ما امامیم». حضرت باقر علیهالسّلام، در منی که رفته بود، فرمود: «إِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ الْاِمامُ» و همه را یک به یک برشمرد تا به خودش رسید و فرمود: «من امامم.» اصلاً بزرگترین مبارزه علیه حکّام همین بود. چون کسی که حاکم شده بود و خود را امام و پیشوا میدانست، میدید شواهد و قرائنی که در امام لازم است، در حضرت هست و در او نیست و این موجود را برای حکومت، خطرناک میشمرد؛ چون مدّعی است. حکّام، با این روح مبارزه میجنگیدند و ائمّه علیهمالسّلام هم مثل کوه ایستاده بودند. بدیهی است که در این مبارزه، معارف، احکام فقهی و خُلقیّات و اخلاقیّاتی که ائمّه ترویج میکردند، جای خود را دارد. تربیت شاگردِ بیشتر و ارتباطات شیعی، روزبهروز گستردهتر شد. شیعه را اینها نگهداشت. شما مرامی را در نظر بگیرید که دویست و پنجاه سال علیه آن حکومت شده است! اصلاً باید هیچ چیزیش نماند؛ باید بهکل از بین برود؛ ولی شما ببینید الان دنیا چه خبر است و شیعه به کجا رسیده است!
این نکته را باید در اشعاری که دربارهی امام صادق، امام هادی و امام عسکری علیهمالسّلام خوانده میشود، به خوبی دید. اینها مبارزه میکردند و برای همین مبارزه هم جانشان را از دست دادند. راهی است که رو به هدفی مشخّص ادامه دارد. گاهی یکی برمیگردد، یکی از این طرف میرود؛ اما هدف یکی است.
۱۳۸۰/۶/۳۰
ارتباطات شیعه در زمان حضرت جواد تا حضرت عسکری (علیهمالسلام) از همیشه گستردهتر بوده است
زمان حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری، ارتباطات شیعه از همیشه گستردهتر بوده است. در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلاً کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد - نشاندهندهی این معناست. یعنی علیرغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا (سلاماللهعلیه) به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده؛ منتها آمدنِ حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است. ۱۳۸۴/۰۵/۱۸
اینکه آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همینطور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، دربارهی این سه امام - از حضرت جواد تا حضرت عسکری - نکتهی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دورهی حضرت عسکری جلوتر میرویم، این غربت بیشتر میشود. حوزهی نفوذ ائمه و وسعت دایرهی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. شاید علت اینکه اینها را اینطور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود. ۱۳۸۲/۰۲/۲۰
امام حسن عسکری (علیهالسلام) در شهر سامرا با تمام دنیای اسلام رابطه برقرار کرده بود
بعد از حرکت حضرت رضا به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکی از اتفاقاتی که افتاد، همین بود. شاید اصلاً در محاسبات امام هشتم (علیهالسّلام) این موضوع وجود داشته. قبل از آن، شیعیان در همهجا تک و توک بودند؛ اما بیارتباط به هم، نا امید، بدون هیچ چشماندازی، بدون هیچ امیدی؛ سلطهی حکومت خلفا هم که همه جا بود؛ قبلش هم هارون بود با آن قدرت فرعونی. حضرت که بهطرف خراسان آمدند و از این مسیر عبور کردند، شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آنها میگذاشت؛ اصلاً مردم مثل چنین شخصیتی را ندیده بودند. قبل از آن، چقدر از شیعیان میتوانستند از خراسان حرکت کنند و به مدینه بروند و امام صادق را ببینند؟ اما در این مسیر طولانی، همه جا امام را از نزدیک دیدند؛ چیز عجیبی بود؛ کأنّه انسان پیغمبر را مشاهده کند. آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع - که هرچه میپرسی و هرچه میخواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلاً مردم آن را ندیده بودند - ولولهیی راه انداخت.
امام به خراسان و مرو رسیدند. مرکز هم مرو بود، که در ترکمنستانِ فعلی واقع شده است. بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند. هم ورود امام - که نشان دادن جلوهیی از چیزهای ندیده و نشنیدهی مردم بود - و هم شهادت آن بزرگوار - که داغ عجیبی بنا کرد - در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه اینکه حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند...
بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری (علیهمالسّلام) چنین حادثهیی اتفاق افتاده. حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود - یک شهر بزرگِ آنچنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند - توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، میفهمیم اینها چهکار میکردند. بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» - با همان معنای اسلامیِ خودش - قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند. بهنظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما میبینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا میآورند و در سنین جوانی - چهل و دو سالگی - ایشان را به شهادت میرسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت میرسند؛ اینها همه نشاندهندهی حرکت عظیم ائمه (علیهمالسّلام) و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعینحال ائمه (علیهمالسّلام) اینگونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید. ۱۳۸۲/۰۲/۲۰
خط حزبالله ۶۴ | همه با هم برادریم
رهبر انقلاب:«وقتی ما همه با هم برادریم، وقتی دشمن مشترک جلوی روی ما هست، وقتی توطئه را میبینیم، چه کار باید بکنیم؟ تا امروز مسئولین در مقابل توطئههای دشمن همیشه کنار هم ایستادهاند، حالا هم باید همین جور باشد، همیشه هم باید همین جور باشد. ۹۱/۱۱/۲۸»
شصت و چهارمین شمارهی هفتهنامهی خبری-تبیینی خط حزبالله با سخن هفتهای در خصوص مطالبه همیشگی امام و رهبر انقلاب از سران قوا برای پرهیز از اختلافافکنی و حفظ آرامش کشور؛، با عنوان «همه با هم برادریم» منتشر شد.
خطحزبالله این هفته خبری اختصاصی از دیدار خانوادههای هفت شهید مدافع حرم از تکاوران شجاع ارتش را منتشر کرده است.
گزارش هفتهی این شماره با عنوان «در برابر مستی اشرافیگری» به تکلیف جریان مؤمن و انقلابی درباره مطالبه عدالتخواهی پرداخته است.
عکس ویژهی این هفتهی نشریه، تصویری کمتر دیده شده از حضور رهبر انقلاب در حرم کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها، است.
شصت و چهارمین شمارهی هفتهنامهی خط حزبالله به روح پرفتوح شهید مصطفی احمدی روشن شده است.
نسخهی PDF نشریه در سه نسخهی تابلوی اعلانات، A۴ جهت مطالعه و A۳ برای چاپ و تکثیر بر روی پایگاه KHAMENEI.IR قرار گرفته است و عموم امت حزبالله میتوانند آن را چاپ و در محافل انقلابی، نمازهای جمعه، هیئتهای مذهبی و پایگاههای بسیج توزیع کنند.
برای دسترسی به آرشیو نشریه هم میتوانید به اینجا مراجعه کنید.
نسخه تابلو اعلانات | دریافت "خط حزبالله" نسخهی مطالعه (A۴) | دریافت نسخهی چاپ (A۳)
دعواهای رسانهای مسئولان به مصلحت انقلاب نیست/ دشمن در تلاش برای اختلاف افکنی است
به گزارش عمارنامه، آیتالله سیداحمد خاتمی امامجمعه موقت تهران در خطبههای نمازجمعه این هفته، با اشاره به سالروز حماسه نهم دیماه، گفت: 9 دی و 19 دی هر دو حماسه وحدت بود، امسال مراسم 9 دی در سراسر کشور با شکوه برگزار شد و رهبری معظم انقلاب هم این حماسه را بزرگ داشتند.
وی با تأکید بر اینکه «9 دی» نماد وحدت ملت در پاسداری از انقلاب است، افزود: حماسه 9 دی تکمیل حماسه 19 دی بود، وجوه و شباهات فراوانی بین این دو وجود دارد؛ جرقه حماسه 19 دی نیز حمایت از ولایتفقیه بود.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران خطاب به نمازگزاران و مردم ایران، اظهار کرد: شما حماسهسازان 19 دی، حماسه 9 دی را رقم زدید و در صحنه بودید. حماسه 19 دی را بصیرت مردم آفرید، مانند همین در 8 ماه فتنه اتفاق افتاد، فتنهگران انتخابات 40 میلیونی و این سرمایه عظیم را سوزاندند، تقلب رمز آشوب بود که تهرانیها به چشم دیدند.
آیتالله خاتمی یکی دیگر از وجوه شباهت حماسه 19 دی و نهم دی را حمایت استکبار از عُمٌال داخلی دانست و افزود: در حماسه 19 دی هنگامی شما مردم وارد شدید که دنیای استکبار از شاه حمایت میکرد، در فتنه سال 88 هم آمریکا و رسانههایش تمامقد به حمایت از فتنهگران میپرداختند و انگلیس این روباه پیر امکاناتش را در اختیار فتنهگران قرار داده بود و شما در حماسه 9 دی در مقابل استکبار ایستادید.
وی ادامه داد: به فضل خدا، انقلاب بزرگ 19 دی شما مردم ایران با شکوه و با همان عظمت سالهای ابتدایی به راهش ادامه میدهد و پیام انقلاب امام به جهان صادر شده است. امروز به فضل خدا انقلاب شجره طیبه تنومندی است که تندبادها هم نمیتواند به آن آسیب برساند.
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما امروز نیازمند وحدت در کشور هستیم، گفت: وحدت با شعار به دست نمیآید، تثبیت نظام با وحدت محقق میشود، ادبیات ما باید ادبیات تکریم و احترام باشد، با تخریب وحدت شکل نمیگیرد، مسئولان و آنهایی که تریبون دارند باید سعهصدر داشته باشند و از تهمت، دروغ و امثال آنها پرهیز کنند.
آیتالله خاتمی با تأکید بر اینکه برای تداوم مسیر انقلاب نیازمند بصیرت هستیم، اظهار کرد: در انتخابات دوازدهم دشمن بر روی ایجاد اختلاف و دو قطبی کردن جامعه، تخریب نهادهای قانونی نظام و به ویژه قوه قضائیه تأکید کرده و در فضای مجازی مشغول آکنده کرده فضا از دروغ و تهمت و افتراست که اینها ترفندهای دشمن است.
وی خطاب به مسئولان نظام گفت: حواستان جمع باشد، تمام دلسوزان نظام اتفاق نظر دارند که دعواهای رسانهای مسئولان به مصلحت انقلاب نیست، خروجی این دعواها این است که در تحلیلهایشان میگویند از این دعواها معلوم میشود که فساد در ایران سیستماتیک شده که این قطعا به مصلحت نظام و انقلاب نیست.
خطیب نمازجمعه این هفته تهران در همین زمینه اضافه کرد: امام از مأیوس کردن مردم بدشان میآمد، به صاحبان رسانه میگویم که اگر میخواهید دِینتان را به انقلاب ادا کنید در ایجاد روحیه امید به مردم بدمید، خدمتگزاران به مردم خدمت کنید، قوه قضائیه که شدیدا مورد هجمه است به پروندههای فساد با سرعت و دقت بیشتری رسیدگی کند، البته قاطعانه حکم صادر کنید و برایتان دولتها مهم نباشد، مردم از شما عدالت میخواهند و مطالبه جدیشان است.
آیتالله خاتمی آینده انقلاب را روشن توصیف و تصریح کرد: همیشه در صحنه باشیم و به ولایتمداریمان ادامه دهیم، انشاءالله آینده روشن در دستان شما مردم انقلابی است.
وی خطاب به نمازگزاران گفت: انقلاب اسلامی ما امانت شهیدان است، طوری رفتار کنیم که شهدا دعایمان کنند، در صحنه بمانیم و حمایت کنیم، شهدا دعایمان میکنند، رفتاری نداشته باشیم که شهدا از ما رنجیده شوند.
به گزارش تسنیم، خطیب نمازجمعه این هفته تهران همچنین به تحولات منطقهای طی روزهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: بشارت پیروزی ارتش عراق و حشدالشعبی را در آینده نزدیک خبر میدهم و امیدوارم که به زودی شرٌ این داعشیهای جنایتکار از سر عراق باز شود.
آیتالله خاتمی در بخش ابتدایی خطبههای نمازجمعه این هفته تهران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد امام حسن عسکری(ع)، وفات حضرت معصومه(س) را نیز تسلیت گفت.
وی در خطبه اول نمازجمعه این هفته تهران در نکوهش دروغ و دروغگویی، تأکید کرد: این باور که دروغ با ایمان سازگار نیست، باید در جامعه نهادینه شود، اینکه از ایمان دم بزنیم، اما به لوازم آن پایبند نباشیم با هم در تناقض است.
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دروغ ایمان را از بین میبرد و با دین سازگاری ندارد، اظهار کرد: اگر به مسئولی گفتند که آمار را دستکاری کن، اگر به این ایمان پایبند باشد میگوید که آمار را دستکاری نمیکنم؛ ولو اینکه برکنار شوم، این نشاندهنده دینداری این مسئول است. اگر به کسی در رسانه؛ چه مکتوب، دیجیتال و تصویری بگویند که این دروغ را بنویس و بگو، اگر ننویسد، ولو اینکه مخاطبانش کم شود، نشانه ایمانش است.
آیتالله خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی شغلها راستگویی خلاف قاعدهشان است، این افراد غالبا دروغگو هستند، روایت داریم که با دروغگوها نباید رفاقت کرد. زندگی با آدمهای دروغگو صفا ندارد. به جای محبت در دلها کینه میکارند که باید اینها را منزوی کرد.