شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

«هادی فاعور»؛ پدیده معاصر موسیقی مقاومت «فرزند سوری آهنگران»

«هادی فاعور»؛ پدیده معاصر موسیقی مقاومت «فرزند سوری آهنگران»

این‌روزها نوجوان سوری، بار گران آهنگ حماسی را به‌دوش گرفته است. از آن‌روز که برای اولین‌بار در جمع خیابانی حامیان بشار، کودکی بود و شروع‌به خواندن اشعار تند با صدای تیز بچگانه‌اش کرد و فیلمش بارها در یوتیوب گشت و بازدید شد، تا امروز که نوجوانی است و با صوتی قوی و در شبکه‌های تلویزیونی کلیپ‌هایش پخش می‌شود، شش-هفت سال می‌گذرد. شش سال جنگ سخت برای سوریه و برای «هادی فاعور».

اطلاعات شناسنامه‌ای در شناخت واقعی او کمکی نخواهد کرد. هادی فاعور، اهل سوریه و از طرفداران حزب‌الله است. برای حزب‌الله می‌خواند. در حمایت از بشار می‌خواند. برای ولایه الخامنئی می‌خواند. برای شهدای شیعه نیجریه خوانده‌است. برای آزادی سمیر القنطار و شهادت عزالدین قسام خوانده است. برای تهدید بغدادی و سران داعش خوانده است. در فضیلت امیرالمومنین، علی (علیه‌السلام) می‌خواند. نوحه محرم می‌خواند. در اشعاری به پیشگاه امام زمان (عج) از جور زمانه شکایت برده است. گاهی در شبکه تلویزیونی حرکهالنجباء عراق می‌خواند و گاهی در اتوبوس اردوی نوجوانان، گاهی می‌رود روی دوش فردی در مراسم تشییع شهیدی نوای حماسی سر می‌دهد و گاهی افتاده بر مزار شهیدی نوحه‌اش را مویه می‌کند، باری در حرم خانم زینب کبری و بار دیگر در مقام سیده رقیه(سلام‌الله‌علیهما) بار دیگر در منزل شهیدی از حزب‌الله، بار دیگر در هیئت خانگی، گاهی هم در هیئت نظامی‌ها می‌خواند، گاهی در مکتب‌الشهدا و هیئت‌های انقلابی؛ با سه پرچم و سه عکس در پشت سرش؛ پرچم سوریه و حزب‌الله در دو طرف پرچم ایران. و عکس بشار اسد و سیدحسن نصرالله در دو طرف عکس آیه‌الله خامنه‌ای. هادی فاعور، حماسی‌خوان حزب‌الله را باید از صدایش و در همین آهنگ‌ها و کلیپ‌ها شناخت.

قوت صدایش در این سن، او را به یک خواننده خاص تبدیل کرده است. فاعور، حماسه را عاطفانه می‌خواند و نوحه‌هایش رنگ حماسی دارند. شعرهایی که می‌خواند هم همین‌طور تلفیقی است از حماسه و عاطفه. صدایش هم ذاتاً این‌دو در خود را دارد. موسیقی را خوب یاد گرفته است و در آهنگ‌های خیابانی‌اش هم طبق‌قاعده می‌خواند. برخلاف بسیاری از نوحه‌های عربی که کلمات و جملات را می‌شکنند، فاعور غالباً کلمات را به‌خوبی و گیرا ادا می‌کند. اما آنچه در کنار قوت صدا و حفظ ضرباهنگ، باعث دلنشینی‌اش شده است گرمی صدای اوست. مسئله‌ای که طبق هیچ قاعده‌ای نه می‌توان یاد گرفت و نه می‌توان توضیح داد.

شاید روزگاری معیار یک هنرمند برای شهرت و محبوبیت میان مردم و مطرح شدن در رسانه‌های مختلف را تنها عوامل ظاهری و سطحی و نگاه عوام فریبانه جریان‌های قدرت تشکیل می‌دادند. ولی در چند سال گذشته اتفاقاتی که در رسانه‌ها و جریانات حامی مقاومت افتاده است، چیز دیگری را نشان می‌دهد. از زمانی که با حمله گروه‌های تکفیری و تروریستی کشورهای اسلامی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند و با جنگ بزرگی که حامیان استکبار در دنیا به راه انداخته‌اند. به غیر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشورهای منطقه، معادلات فرهنگی و ترکیب هنرمندان محبوب مردمی هم در دنیا تغییر کرده است.

این روزها خط مقاومت اسلامی شیعیان از ملیت‌های مختلف در سوریه و عراق تشکیل شده است و روایت مدافعین حرم اهل بیت(ع) در جغرافیای اسلام دستخوش بسیاری از محصولات فرهنگی گروه‌های مقاومت شده است. بخشی از کارهای هنری مقاومت حتی قدمتی بیش از این حرف‌ها دارد و اقدامات مردمی در زمینه بیداری اسلامی و جنگ‌های سلطه گرانه صهیونیسم در لبنان و فلسطین باعث شکوفایی آن‌ها شده است. کار فرهنگی برای ترویج فرهنگ جهاد نیاز ضروری گروه‌های مقاومت است که جبهه وسیعی را در جهان تشکیل داده‌اند. از سوریه و عراق گرفته تا یمن و لبنان و غزه؛ در این مسیر هنرمندان، شاعران و پژوهشگرانی که در موضوع خط مقاومت فعالیت می‌کنند مورد توجه و قضاوت مردم قرار می‌گیرند. سرودن اشعار حماسی، ساخت نماهنگ‌ها و ترانه‌ها و انیمیشن‌هایی با مضامین مقاومت بخشی از این کار فرهنگی است.

در زمینه موسیقی حماسی، خوانندگان عرب زبانی همچون یوسف شعیتو، شیخ حسین اکرف، علی برکات و پدیده‌ای به نام هادی فاعور از جمله رویش‌های مقاومت اسلامی در منطقه هستند که اجرای آن‌ها طرفداران بسیاری میان مردم کشورهای مختلف پیدا کرده است.

این ابراز ارادت به رزمندگان مقاومت به عنوان کسانی که امنیت را برای کشورهای منطقه به ارمغان می‌آورند صرفا مورد حمایت خوانندگان شیعه و مسلمان نبوده است بلکه موارد بسیاری از خوانندگان زن و مسیحی دیده شده است که برای ابراز علاقه و احترام خود به مقاومت، قطعه‌ای را اجرا کرده و یا سخنانی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال بسیاری از خواننده‌های لبنانی که شاید هیچ التزام دینی هم نداشته باشند، جزو علاقمندان سید حسن نصرالله محسوب می‌شوند. خیلی‌ها در میان جنگ۳۳ روزه ۲۰۰۶ یا مستقیم یا از طریق رسانه‌ها به سید حسن نصرالله پیام دادند که او را دوست دارند و از مقاومت پشتیبانی می‌کنند و حاضرند از اموالشان برای کمک به مقاومت هزینه کنند.

در سال ۲۰۰۶ خواننده زن مسیحی لبنانی، «ژولیا پطرس» در آلبوم خود به نام «اتعودنا علیک» آهنگ مشهوری به نام «احبّایی» در پاسداشت سید حسن نصرالله سرود که متن آن بر اساس پیام تلویزیونی نصرالله به مبارزان حزب الله در جنوب لبنان پس از جنگ ۳۳ روزه بود. کلیپ این آهنگ در ویرانه‌های شهر بنت جبیل فیلمبردای شد. درآمد حاصل از فروش این آهنگ، سه برابر پیش بینی‌های انجام شده به ۳ میلیون دلار رسید که تمام آن به خانواده‌های کشته شدگان لبنانی جنگ با اسرائیل و رزمندگان شهید حزب الله در جنگ ۳۳ روزه و عملیات نهر البارد تقدیم شد. در سال ۲۰۰۷ هم «علاء زلزالی»، خواننده لبنانی آهنگی با عنوان «یا نصرالله» درباره دبیرکل حزب الله لبنان سرود. ضمنا دو سال گذشته بود که ناهض حتر در روزنامه الاخبار از علاقه نُهاد ودیع حداد معروف به «فیروز» (خواننده لبنانی معروف) به سید حسن نصرالله که توسط فرزندش زیاد الرحبانی (پسر بزرگ فیروز که خود موسیقیدان و هنرمند است) در مصاحبه‌ای از آن پرده برداشته شده است، نیز نوشته است.

اما همانطور که گفته شد، پدیده جدید و مورد اقبال مردم، «هادی فاعور» نوجوان خوش صدای شیعه سوریه‌ای است. او متولد شهر فوعه در کشور سوریه است. فوعه و کفریا همان دو شهر شیعه نشینی هستند که سال‌هاست در محاصره تروریست‌های تکفیری از جمله داعش هستند. دو روستای فوعه و کفریا با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت بیش از چهار سال در برابر دیدگان جامعه جهانی و حمایت برخی کشورهای عربی و منطقه از عناصر مسلح در محاصره قرار داشت. مردم آن رنج و سختی این حصر را برای آزادی از شر ظالمان به جان خریده‌اند. مدتیست که مداحی‌‌ها و ترانه‌های حماسی فاعور در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و سایت‌های مختلف دست به دست می‌چرخد و طرفداران زیادی از کشورهای مختلف را جذب خود کرده است. مردم عرب زبان منطقه، هادی فاعور را با عنوان «منشد المقاوم» یعنی «خواننده مقاومت» می‌شناسند.

شناخته شدن هادی فاعور در ایران از انتشار یک فیلم موبایلی از او در حال مداحی کردن در مراسم تشییع دو تن از شهدای مدافع حرم حزب الله لبنان آغاز شد. این نوجوان سوری در این کلیپ موبایلی بر روی دوش یکی از رزمندگان حاضر در مراسم تشییع در حال مداحی کردن برای شهدای زینبی لبنان در صحن آستان مقدس حرم حضرت زینب(س) است:


دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 7 ثانیه

اما شهرت فاعور در لبنان به نماهنگ‌هایی برمی‌گردد که موسسات فرهنگی تحت حمایت حزب الله از او ساخته‌اند. آغاز شهرت فاعور در کشور لبنان بیشتر از نماهنگ «أنا ثائر» به معنای «من انقلابی‌ام» آغاز شد. او در این نماهنگ شعری درباره خط انقلابی و مقاومت در صحن مطهر حرم حضرت زینب(س) در دمشق اجرا کرده است که با ترکیب کودکانه عزاداری کودکان و نوجوانان برای امام حسین(ع) و موسیقی جذاب، در محرم سال گذشته خیلی زود به یکی از کلیپ‌های پر طرفدار میان شیعیان لبنانی بدل شد.

این کار محصول شبکه «طه» بود. شبکه «طه» شبکه مخصوص کودکان در لبنان است که وابسته به حزب الله لبنان است. در این شبکه عموماً کارتون و کلیپ‌های جذاب با محتوای دینی و اجتماعی و خانواده پخش می‌شود. در این کلیپ فاعور به مناسبت ماه عزای حسینی از خط امام حسین(ع) می‌‌خواند: «من انقلابی ام، من انقلابی‌ام و خطم خط حسین(ع) است. در برابر ظالم انقلاب خواهم کرد و مانند قاسم(ع) جهاد خواهم کرد.»:


دریافت
مدت زمان: 5 دقیقه 12 ثانیه

اما شهرت این نوجوان سوری محدود به این نماهنگ و شبکه کودکان لبنان نشد. او در کلیپ‌هایی که توسط موسسه «بنت الهدی» با حمایت حزب الله ساخته شده است نیز به خوبی درخشید. کارهای این موسسه که عموما با موسیقی حماسی و محتوای ضد استکباری در خط مقاومت اسلامی همراه است، فاعور را به چهره محبوبی در مقاطع سنی دیگر نیز تبدیل کرد. نماهنگ «کفریا و الفوعه» ساخت موسسه بنت الهدی یکی از همین کارهاست که در آن هادی فاعور از مقاومت و ایستادگی مردم مظلوم زادگاهش یعنی فوعه و کفریا و ستیز بر علیه داعش می‌‌خواند. این نماهنگ در ابتدا به شهدا، مظلومین، مجروحین، اسرا و مقاومت تقدیم شده است: «الی کل مظلوم مضطهد و محاصر…الی کل مقاوم و جریح و اسیر… الی کل شهید مضی… نهدی هذاالعمل…». شعر آن را «دکتر علی غبشه» سروده است. فاعور در اجرای این شعر ضدتکفیری یادآور می‌شود که هرگز تسلیم ظلم نخواهیم شد و از تروریست‌ها انتقام خواهیم گرفت. او می‌خواند:

کفریا و فوعه / این پرچم برافراشته است
گریه می‌کند و آوا سر می‌دهد / تسلیم تو نمی‌شویم

ای جولانی بشنو / نام ما حسین است
اگر قرار است تسلیم بشوم باید از روی جسد من عبور کنی / تسلیم تو نمی‌شویم

ای جبهه النصره / سرنوشت تو در سیاه چال است
فریاد بزرگ از آن زینب کبری(س) است

یا زینب(س) لبیک؛ یا زینب(س) لبیک


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 58 ثانیه

اثر دیگری که با حمایت موسسه بنت الهدی ساخته شده و در آلبوم «أنا ثائر أنا ثائر» در سال ۲۰۱۶ از او در لبنان منتشر شده است، کلیپ «زینب الحوراء» است. این نماهنگ نیز درباره مدافعان حرم حضرت زینب(س) در سوریه و زائران آزاده حرم اهل بیت(س) در سوریه است.:


دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 30 ثانیه

مداحی‌های مختلف هادی فاعور در محافل شیعیان حزب الله لبنان مثل مراسم‌های ویژه سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) (جمعیّه کشّافه الإمام المهدی عجل الله فرجه) که شامل کودکان و نوجوانان لبنانی است، بازار شیعیان لبنان و مراسم سالگرد تاسیس حزب الله، از جمله کلیپ‌های مشهور او در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است. یکی از مداحی‌های هادی فاعور که آن را در محافل مختلفی می‌خواند بخش عربی مداحی معروف عربی- فارسی میثم مطیعی علیه داعش است (با اذن رهبرم، از جانم بگذرم، در راه این حرم، در راه یار…) که بخش فارسی آن را محمد مهدی سیار و بخش عربی را محسن رضوانی سروده است. در فیلم زیر فاعور بخش عربی این شعر را می‌خواند:

لِعلی أنْتَمی، حُبُّه فی دَمی، سَیفُه مُلهِمی، هو الإمام

واعلمُوا أنَّ لی، نَبْضٌ بِداخِلی، سمّیتُهُ علی، فخرُ الکِرام

منهُ نَسْتَلهِمُ روحَ الإیمان

لا نخافُ الریاح إنّا بُرکان

یا تکفیری! صبرکْ صبرکْ

إنّا سوفَ نَحفِر قبرَک

لبیک یاعلی، یا مرتضی


دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 12 ثانیه

مدت کوتاهی‌ است که پای فاعور به گروه‌های مقاومت حشد الشعبی عراق هم باز شده است. آلبوم نماهنگ‌های عربی او برای حرکت النجبای عراق با عنوان «نجبائک یا عباس» به زودی منتشر می‌شود. نماهنگ‌های او برای رزمندگان مقاومت عراقی النجباء به همت دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نجباء تهیه و در شبکه ماهواره‌ای «النجباء» منتشر شده است.

النجبا یکی از گروه‌های بسیج مردمی(الحشد شعبی) عراق است که دو سال پیش با فتوای آیت الله سیستانی برای مقابله با داعش شکل گرفت. هادی فاعور در این نماهنگ‌ها به توصیف رزمندگان النجباء، اهداف مقاومت و مبارزه علیه گروه‌های تکفیری می‌پردازد و باز هم از حماسه و مقاومت رزمندگان اسلام می‌خواند.

موسیقی حماسی «لبیک یا مهدی(عج)» با اجرای این خواننده نوجوان سوری تولید شده است که نوای شعر آن همان نوای حماسی مداحی معروف میثم مطیعی در شعر «لبیک یا علی» است که یکی از نواهای مداح معروف لبنانی «یوسف شعیتو» نیز هست و به تازگی اشعار زیادی با این نوا در میان شیعیان عرب زبان رواج پیدا کرده است.

در این نماهنگ هادی فاعور از نمادهای مقاومت جنبش نجباء همچون نشان این جنبش بر لباسش، انداختن چفیه منقش به تصویر رهبر معظم انقلاب و استفاده از دست‌بند «لبیک یا زینب(س)» استفاده کرده است. نماهنگ «لبیک یا مهدی» توسط نمایندگی دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نُجَباء در ایران به زبان فارسی ترجمه شده است. فاعور در این شعر می‌خواند:

پیروزی با خون شهدا قطعی شده است

ما در هنگام تصمیم گیری اعلام بی طرفی نخواهیم کرد

خونی که از قلب من ریخته شده در راه فوعه سرزمین آزادگان فدا شده است…

ای جنایتکاران! در گمراهی خود غوطه ور شوید

زیرا ما از ظلم شما کینه توزان ترسی نداریم

و موشک‌های شما هرگز ما را نخواهند ترساند، چرا که خامنه‌ای رهبر ماست

و نجباء نور و آتش‌اند، تا شما دلیرمردی کرار را به یاد آورید

فیلم این نماهنگ در ادامه قابل مشاهده است:


دریافت
مدت زمان: 6 دقیقه 54 ثانیه

نماهنگ «نشانه بگیر و شلیک کن» یکی دیگر از نماهنگ‌های تولیدی برای جنبش نجباء است که هادی فاعور در آن با ریتمی حماسی‌تر از سایر اشعارش از مقاومت می‌‌خواند. این نماهنگ نیز از سوی شبکه ماهواره‌ای النجباء تولید و توسط نمایندگی دفتر رسانه ای مقاومت اسلامی نُجَباء در ایران ترجمه شده است.


دریافت
مدت زمان: 4 دقیقه 55 ثانیه

«ادعوالحشدنا»، «قسما»، «مشکور شیخ اکرم» و … از جمله دیگر نماهنگ‌های منتشر شده با صدای هادی فاعور برای مقاومت است که توسط جنبش النجباء تولید شده است.

علت شهرت این خواننده نوجوان به غیر از استعداد و مهارت او در خواندن و الحان آواز، به ملیت سوری او هم مربوط می‌شود. کشوری که بیش از ۵ سال است که در مبارزه با گروه‌هک‌های تروریستی مختلفی از جمله داعش و جبهه النصره و …به سر می‌برد و گروه‌های مقاومت آزاده دنیا از کشورهای مختلفی مثل لبنان، ایران، افغانستان، پاکستان و عراق برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مبارزه با ظلم تکفیری‌ها رهسپار آنجا می‌شوند و در این راه شهدای بسیاری تقدیم اسلام کرده‌اند.

هادی فاعور امروز در سوریه، فرزند صادق آهنگران دیروز ما در جنگ است. صدای او مستکبرین را عصبانی می‌کند و تکفیری‌ها و داعشی‌ها را پریشان. او مهیج مجاهدان مدافع حرم هست و قوت قلب مستضعفین مظلوم و گرفتار. فاعور «تحت قیادت نصرالله و ولایت خامنه‌ای» می‌خواند و نمادی برای اتحاد جمهورهای اسلامی است. خداش در همه‌حال از بلا نگه دارد.

منبع: باشگاه ترانه وموسیقی راه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد