بیانات رهبر انقلاب درباره لزوم رسیدگی جدی مسئولان به مشکلات مردم جنوب کشور
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در ابتدای جلسهی درس خارج فقه با اشاره به مشکلات و خسارتهای شدید پدید آمده در اثر سیل و گرد و غبار در مناطق جنوب کشور، تأکید کردند: این حوادث حقیقتاً دل انسان را میخراشد و مسئولان موظفند که با فکر و کار و تلاش و همدلی با مردم، به این مشکلات رسیدگی و برای علاج قطعی آنها چارهاندیشی و اقدام کنند.
قضات و صاحبان قدرت در معرض لغزش هستند/ اخلاق در شناخت عدالت و صدور رای عادلانه موثر است
به گزارش عمارنامه، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیتالله آملی لاریجانی در جمع شرکتکنندگان سومین دوره آموزش تربیت مربی اخلاق حرفهای (تکمیلی) قوه قضاییه با بیان اینکه اخلاق هم از لحاظ نظری و هم از جنبه عملی تاثیرات بسیار مهمی در حیات فردی و اجتماعی قضات دارد، تصریح کرد: حیات واقعی انسان، حیات معنوی و اخلاقی اوست و اخلاق، واقعیت انسان را میسازد. یکی از مهمترین پرسشها در حیات بشری، چیستی انسان و یکی از مهمترین کارهای بزرگان اخلاق، پاسخ به این پرسش است.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اگر انسان حقیقت وجودی خود را درک کند، زندگی خود را براساس آن تنظیم خواهد کرد، ادامه داد: حقیقت آدمی با اخلاق، کسب فضایل و دفع رذایل ساخته میشود. تمام همّ اهل معرفت این است که دست ما را بگیرند و سمت شناخت حقیقت خودمان ببرند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به مجاری گوناگون اخلاق در زندگی و شغل قضات اشاره و اظهار کرد: اخلاق در زندگی شخصی قاضی دخیل است. علاوه بر این، اخلاق در علم قاضی موثر است؛ به نحوی که موانع حصول علم را از بین میبرد و موجب میشود که فرد، به یمین و یسار نچرخد. وقتی نفس تزکیه میشود و رذایل از بین میرود، نفس انسان ارتقا مییابد و موقعیتی برای انعکاس حقایق پیدا میشود.
آیتالله آملی لاریجانی یکی دیگر از مجاری اخلاق در ساحت شغلی قاضی را شناخت عدالت عنوان کرد و افزود: اخلاق به شناخت عدالت کمک میکند. انسان بااخلاق و متقی بهتر میتواند واقعیت عدالت را بشناسد.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از مجاری بسیار مهم اخلاق، دخالت آن در رای عادلانه است. تشخیص عدالت مهم است اما مهمتر این است که فرد بتواند از تشخیص خود تبعیت کند. در صورت تشخیص صحیح، رای قاضی عادلانه میشود و این یکی از عظیمترین تاثیرات اخلاق در رسیدگیهای قضایی است.
آیتالله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در برخورد با مراجعان از سوی قضات و کارمندان دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: امروز رفتار صحیح در شئون مختلف با مراجعان به قوه قضاییه، یک ضرورت است. بسیاری از نارضایتیها از دستگاه قضایی به همین موضوع بازمیگردد. سعه صدر قضات و توجه کارکنان دستگاه قضایی به مشکلات مردم به ارتقای سطح رضایت از دستگاه قضایی کمک میکند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش اخلاق در پیشگیری از جرم در جامعه و دستگاه قضایی اظهار کرد: قضات به واسطه قدرتی که شرعاً و قانوناً در اختیارشان قرار دارد، بسیار در معرض لغزش هستند. اینجاست که قدرت اخلاق آشکار میشود. گرچه ساز و کارهای نظارتی درون قوه قضاییه وجود دارد اما هیچ حاجزی مثل حاجز نفسانی و پاسبان درونی نیست.
آیتالله آملی لاریجانی در پایان با تاکید بر گام برداشتن قضات در مسیر مباحث فرهنگی، اخلاق را رکن مسائل فرهنگی دانست و با ذکر برخی آیات، قضات را به انس با قرآن کریم، توجه به حیات اخروی و بازگشت به حقتعالی توصیه کرد.
براساس این گزارش، در ابتدای این نشست، حجتالاسلام دکتر صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه گزارشی از سه دوره تربیت مربی اخلاق حرفهای در دستگاه قضایی ارائه کرد. به گزارش وی در سال 94، 68 کارگاه اخلاق حرفه ای با 8950 شرکت کننده و در سال 95، 84 کارگاه با 12553 شرکت کننده جمعاً 172024 نفر ساعت در دادگستری های سراسر کشور برگزار شده است.
تهیه الگوی اخلاق سازمانی و مدیریت اخلاقی در قوه قضاییه، اجرای کارگاه های فرهنگ سازمانی و پیوست نویسی فرهنگی، طرح الگوی معنویت سازمانی، آسیب شناسی و طراحی مدل مواجهه اخلاقی با مشکلات سازمانی، مدل شناسایی متغیرهای روانی و اجتماعی اثرگذار در عملکرد قضات از دیگر طرحهای معاونت فرهنگی قوه قضاییه در این زمینه است.
طراحان آشتی ملی پاسخ روشنشان را از امام جامعه گرفتند/ بحران عدالت مردم را مجروح کرده است
به گزارش عمارنامه، نماینده مردم تهران در مجلس نهم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی وقتی جامعه را دسته بندی کردند فرمودند در جوامع دو گروه اهل حق و اهل باطل هستند که هرکدام به دو قسمت تقسیم می شوند خواص و نخبگان جامعه و عموم مردم چه اهل حق و چه اهل باطل. هدایت و شقاوت جوامع به دست خواص است. هر چقدر خواص اهل حق و جان بر کف در جامعه اسلامی بیشتر باشند آن جامعه روی سعادت را بیشتر خواهد دید و اگر نقصان و کمبودی در این جهت داشته باشند آن جامعه دچار مشکل خواهد شد.
دکتر زاکانی افزود: خواص اهل حق دارای سه ویژگی هستند. ویژگی اولشان این هست که اهل فهمند و بصیرت دارند، ویژگی دومشان این است که این فهم را به جا و به موقع دارند یعنی آن لحظه ای که باید حضور داشته باشند، هستند و دچار غفلت نمی شوند، ویژگی سومشان داشتن جرأت و جسارت است. رهبر عزیز انقلاب اسلامی فرمودند که اسم همه ما مسلمان است؛ اما یک مسلمان صبح زمستان وقتی می خواهد نماز صبح بخواند آب سرد او را اذیت می کند اما اسم دیگری هم مسلمان است که در عملیات والفجر هشت با اعتقاد و با ایمان و باخودباوری و جسارت برای حضور در میدان لباس غواصی می پوشد و به دل آب می زند و از اروند عبور می کند این رودخانه وحشی که عبور از آن غیر ممکن می نمود.
وی افزود: انقلاب اسلامی در 38 سال پیش تشکیل شد در این سالها در عین حال که خدمات و شایستگی های جمهوری اسلامی ادامه دارد و توانمندی هایی را برای خودش خلق کرده اما از آن آرمان ها و ارزش ها فاصله گرفته است. این فاصله خطراتی را برای ما گوشزد میکند که اگر ما هوشمندانه این خطرات را درک کنیم و مثل شهدا در صحنه با قبول زحمات و آسیب های صحنه حاضر باشیم آن موقع می توانیم از انقلاب اسلامی به نحو احسن دفاع کنیم و جمهوری اسلامی را بر صدر بنشانیم. جمهوری اسلامی یک جوهره ای دارد که ارزش ها و زیبایی های انقلاب اسلامی است و یک پوسته و غالبی دارد که بر منوال این غالب کشور اداره می شود. امروز به آن جوهره حقیقی بی تفاوتی می شود و شرایط به سمتی می رود که عده ای در مخالفت با آن روح مبارک و دمیده شده در این نظام اسلامی مخالفت می کنند لذا ما باید هوشیار باشیم.
زاکانی با اشاره به اینکه ما از ابتدای انقلاب تا امروز 9 بحران را تجربه کردیم، افزود: بحران اول بحران هویت بود به این معنا که یک عده ای بعد از انقلاب کوشیدند این بحران را تحمیل کنند با ایجاد جنگ های قومی و منطقه ای ایران عزیزمان را از یکپارچگی خارج کنند و انقلاب اسلامی مبارکمان را نابود کنند قضایای گنبد،، قضایای خلق عرب، قضایای کردستان، همه بحران هایی بودند که تحمیل شدند اما حضور مردم در صحنه تحت رهبری های امام عظیم الشأنمان آن روزی که قرار بود پاوه سقوط کند. امام آن دستور تحسین برانگیز و متحیر کننده را دادند و به ساعتی شرایط را تغییر دادند. هم هدایت حضرت امام و هم بصیرت و آگاهی مردم نگذاشت این بحران پاگیر شود.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس در تشریح بحران دوم نیز اظهار داشت: بحران دوم بحران امنیت بود چه از داخل مورد تهدید واقع می شد توسط عناصر کودتاچی و دیگران و چه در مسیر این امنیت سنگ هایی انداخته می شد و امثال صدام حضور خود را در جهت انقراض انقلاب اسلامی و جدا شدن بخش هایی از ایران اسلامی را رسما اعلام می کرد این بحران امنیت و یکپارچگی را امام ره حفظ کردند ایشان در اوج ناباوری فرمودند یک دیوانه یک سنگی انداخته و از مردم ایران سیلی خواهد خورد این مردم جان دادند و هزینه دادند و این بحران را هم منکوب کردند.
وی ادامه داد: بحران سوم بحران مشارکت بود چون انقلاب ما انقلاب مردمی بود حضور مردم پای صندوق های رأی برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود در فروردین سال 58 هنوز دوماه از انقلاب نگذشته بود که مردم دهم و یازدهم پای صندوق ها آمدند 2/98 درصد مردم به جمهوری اسلامی لبیک گفتند اما در ابتدای دهه شصت منافقین و عناصر نهضت آزادی و در یک کلام ضد انقلاب شروع کردند تحریم کردن و این که مشارکت را به حداقل تقلیل بدهند و این بحران را به انقلاب اسلامی تحمیل کنند و از این قبل انقلاب را مورد هجمه قرار دهند و این نیم نگاه ادامه پیدا کرد و در مجلس ششم عده ای تحصن کردند تا مانع برگزاری انتخابات شوند و بعد هم انتخابات را تحریم کردند و در سال 88 سلامت انتخابات را زیر سوال بردند تا اصل مشارکت مردم را مخدوش کنند پس این بحران سوم تحمیلی بحرانی بود که دنبال شد اما باز هم با حضور مردم پرونده اش بسته شد. یک عده ای علاقه دارند انفکاک در جامعه را به صورت کاذب ایجاد کنند طرح آشتی ملی بدهند که پاسخ شفاف و روشنشان از امام جامعه حضرت امام خامنه ای گرفتند.
وی افزود: همچنین پاسخ ترامپ را، مردم ایران دادند چون ترامپ خودسری است که به خاطر سبکسری و حق دیدن خودش هیچ چیزی را نمی بیند و کور است.
مسئول سابق بسیج دانشجویی کشور افزود: بحران چهارمی که دنبال شد به جامعه ما تحمیل شود و جامعه ما از این بحران، مجروح بیرون آمد بحران عدالت به معنای نادرستی توزیع ثروت در جامعه است. در دوران بعد از جنگ برخی از مدیران این کشور با الگوهای غلط اقتصادی شرایط به سمتی بردند که ماحصل آن فقر و غنا در جامعه رسمیت پیدا کرد و روز به روز فاصله بین فقرا و اغنیا بیشتر شد و اگر به فقیری هم می رسیدند نام مستضعف را از او برداشته بودند و با نام های جعلی به دنبال بستن دهان او و به دنبال رام کردن و همراه کردن او برای تن دادن به این دوگانگی فقر و غنا در جامعه باشند. این بحران شروع شد و امروز جامعه ما از این بحران مجروح است جنگ از ما شهید گرفت اما در جنگ ما انقلابمان را صادر کردیم اما در این بحران عدالت که در آن توزیع ثروت و توجه و در اولویت قرار دادن محرومین باید مورد دقت قرار می گرفت که نگرفت جامعه ما را در شرایطی قرار داد که پیکر جامعه مجروح است و دل مردم آزرده است.
وی افزود: بحران پنجم بحران سلامت بود به این معنا که آن جنبه چهارم یک اشکال دیگری را به جامعه تحمیل کرد و آن تحمیل فساد و فقری بود که در جامعه مبتنی بر آن فساد ایجاد شد.
یک عده رانت اطلاعاتی گرفتند، علی الظاهر مشکلی هم نبود اما می دانستند کجا بنشینند و ماهی را شکار کنند عموم مردم که صاحبان انقلاب بودند، هستند و به فضل الهی خواهند بود ، نامحرم می شدند و یک عده محرم و نور چشمی می دانستند. امروز در کنار آن بی عدالتی و تبعیض باز هم شاهد این هستیم که پیکر جامعه از این بحران پنجم هم آزرده خاطر است. اگر آن روز عده ای تخم مرغ ها را برداشتند می بینید که امروز به چند هزار چند هزار هم قانع نیستند و این هنوز ما را تهدید می کند.
زاکانی در تشریح بحران ششم نیز افزود: بحران ششم بحران مشروعیت بود در دهه هفتاد عده ای تلاش کردند بین مسئولین انتخابی و انتصابی اختلاف راه بیاندازند و مسئولین را از هم جدا کنند و با نگاه غلط به دنبال این بودند که شرایط را به سمتی ببرند که جایگاه های مشروعیت و صیانت کننده از اسلامی بودن نظام مثل شورای نگهبان را مورد هجمه قرار بدهند و همچنین جایگاه ولی جامعه از سال 67 مورد تهاجم جنگ نرم بوده است، اعتقادات مردم و امام جامعه مورد هجمه قرار گرفت و در اصل مشروعیت را مورد هجمه قرار دادند این ها هم پرونده شان بسته شد.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس افزود: بحران هفتم بحران کارآمدی است، امروز ما با کاستی هایی مواجه هستیم و اگر دقت کنیم آن بی عدالتی و تبعیض و فساد ایجاد شده که امروز یک سوال در ذهنمان روشن شود که آیا ما دچار بحران ناکارآمدی نیستیم؟ آیا جامعه باید اینگونه اداره شود؟ نباید جامعه ای که این همه شهید داده و بر ارزش های خود تکیه کرده است و افتخار دارد که 38 سال نایب امام زمان (ع) جامعه را اداره می کند و این همه فداکاری و بزرگی از ملت مشاهده شده، آن جامعه باید اینگونه باشد؟ حتما پاسخش منفی است اما برخی خسته و برخی فرسوده و برخی بریده از انقلاب اسلامی خستگی خود را به ما تحمیل کردند اما نگفتند که ما از انقلاب خسته شدیم تجربه هم کسب کردند در مقابل رهبری می گویند بله! اما اجرا نمی کنند.
رئیس کمیسون برجام در مجلس نهم افزود: بحران هشتم بحران اخلاق است. یعنی چه الناس علی دین مولوکهم؟ مردم به مسئولینشان نگاه می کنند این که قافله ای راه بیافتد و مانور اشرافی گری در جامعه بدهد و بی توجه به نیازهای جامعه باشد و اصلا توجهی به مردم نداشته باشد. این بحران اخلاق است، قطار مسافربری از مشهد به سمت سمنان تصادف می کند و وزیر محترم راه صحبت می کنند که این ها بیمه داشتند کأنه که جان انسان ها بی ارزش است. در تبریز پدری که همسر و فرزندش را در این ماجرا از دست داده بود نقل می کرد که من حاضرم همه چیزم را بدهم اما یک موی این بچه های من در کنارم باشد. وقتی افرادی سمت شهریار در گور می خوابند، می گویند عقیمشان کنید که نسلی از اینها باقی نماند. فکر نمی کنند که این ها شیعیان علی بن ابیطالب (ع) هستند حالا گرفتار هستند وظیفه حکومت رسیدگی به آن ها است.
بنده مدتی پیش در ماهشهر بودم. حرف مردم این بود که چرا مسئولین با ما رو راست نیستند درحالی که اینجا در اثر گرد و خاک، برق و آب قطع شده، اما همان مسئولین مصاحبه می کنند که همه چیز بر قرار است و مشکل حل شده است. این دوگانگی و بحران اخلاق و عدم صداقت را چگونه تحمل کنیم. این بحران اخلاق است.
وی در تشریح بحران نهم نیز افزود: بحران آخری که عده ای دنبال می کنند به ما تحمیل کنند مجددا تحمیل یک بحران هویت ثانوی است یعنی اگر آن زمان عده ای می کوشیدند ملت را تکه پاره کنند و بحران هویت جمعی ما را مخدوش کنند و بحران هویت را به ما تحمیل کنند امروز عده ای تلاش می کنند هویت جمعی ما را در مقابل بیگانگان مورد هجمه قرار دهند و استقلال این کشور را نادیده بگیرند مگر شعار ما آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی نبود ما نیازمند یک تحول بزرگ هستیم در این تحول بزرگ باید کشور را بر مکتب امام ساخت، بر مبنای آرمان های انقلاب اسلامی ساخت، این کار به مراتب سختتر از کاری است که شهدا کردند.
زاکانی در پایان تصریح کرد: در این جنگلی که عدهای در جهان درست کرده اند اگر ما با توجه به این عناصر خون خواری که در نظام سلطه در سر تا سر جهان هستند نتوانیم یک الگوی ممتاز درست کنیم خود به خود مزمحل خواهیم شد.
توطئه بزرگ لیبرال ها علیه رهبر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی
منبع:سایت روشنگری
مجموعه مطالب درباره آیتالله حاج شیخ عزیز الله خوشوقت/به مناسبت سالگرد
مستند زندگی به سبک آخرالزمان / قسمت پنجم: مصرف گرایی
منبع:سایت روشنگری