شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

مگر غیرمسلمان هم شهید می‌شود/ صراط مستقیم را گم کرده‌ایم

مگر غیرمسلمان هم شهید می‌شود/ صراط مستقیم را گم کرده‌ایم



رئیس ستاد اقامه نماز کشور در انتقاد از برخی رفتارهای مسئولان


حجت‌الاسلام قرائتی با انتقاد از برخی رفتارها و صحبت‌های نسنجیده مسئولان گفت: چگونه می‌شود برای درگذشت یک رئیس‌جمهور غیر مسلمان واژه مقدس "شهید" را به کار برد.

به گزارش فرهنگ نیوز، رئیس ستاد اقامه نماز کشور شامگاه جمعه در دیدار جمعی از فعالان عرصه قرآن و مسجد استان کردستان به مناسبت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور طی سخنانی در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان سنندج از انجام برخی کارهای غلط به شدت گلایه کرد و گفت: چرا باید برای فوت رئیس جمهور ونزوئلا از عنوان شهید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان برای فرد غیرمسلمان این لقب مقدس را به کار برد اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود آن فرد با حضرت عیسی محشور خواهد شد جای تامل و تعجب فراوان دارد.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه با مسلمان کم‌عقل خواندن برخی مسئولان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بودجه و اعتبارات وجود دارد اما در جای خود هزینه نمی‌شود.

وی نمونه این موضوع را در اقدام به تهیه قرآن ۱۰ میلیارد تومانی ذکر کرد و افزود: اینکه می‌خواهند قرآنی با این قیمت و با ورق‌هایی از چوب و هر آیه را با استفاده از یک نوع چوب خاص تنها برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو بسازند نشان از کم‌عقلی و وجود اشکال در مدیریت است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه نخستین محل ایجاد شده در روی زمین کعبه بوده است تاکید کرد: مهم‌ترین و اولین جایی که در کشورها باید ساخته شود مسجد و خانه خداست.

وی با گلایه از اینکه پس از ۳۴ سال از سپری شدن عمر انقلاب هنوز  هزاران روستا و شهرک در کشور اسلامی ایران محروم از داشتن مسجد هستند تصریح کرد: حرکت‌هایی توسط برخی تشکل‌ها از جمله مجمع خیرین برای احداث خانه خدا در جاهایی که با وجود جمعیت زیاد دسترسی به مسجد ندارند آغاز شده که امیدواریم به ثمر بنشیند.

حجت‌الاسلام قرائتی یکی دیگر از اشکالات مدیران را عدم استفاده از اسلام‌شناسان واقعی در انجام کارها عنوان و با اشاره به تاکید احادیث مبنی بر لزوم توجه و برخورداری از شناخت و معرفت اظهار کرد: باید با مشاوره گرفتن از افراد باتقوا و بصیر تمهیدات لازم به منظور هزینه‌کرد صحیح منابع و بودجه در جای خود را فراهم آورد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره مجدد به آیاتی دیگر از قرآن مبنی بر لزوم بسیج همگانی برای عمران و آبادانی مساجد، روحانیت را محور مسجد دانست و تاکید کرد: این فرد باید انسانی عالم و اهل مطالعه باشد تا بتواند اقشار مختلف از جمله جوانان را جذب مساجد کند.

حجت‌الاسلام قرائتی تشکیل نهضت بازگشت به قرآن را راهکار گرایش نمازگزاران به حضور در مساجد عنوان کرد و افزود: باید در انجام کارها ایمان واقعی وجود داشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه مراکز فرهنگی و قرآنی باید در راستای تقویت بنیه علمی روحانیون فعال شوند توجه به مسئله تبلیغ نماز را از نظر علمی و هنری مهم ارزیابی کرد و گفت: گاهی ممکن است فرد دارای علم دین باشد اما نتواند آن را به خوبی تبلیغ و اشاعه دهد که مایه تاسف است. 

وی تجمیع سه شاخص علم، سلیقه و عمل را برای تاثیرگزاری بر مخاطب ضروری عنوان و خاطر نشان کرد: در کنار آن کارهای فرهنگی پسندیده هم می‌توان انجام داد اما نباید اصل را رها کرده و به فرعیات بپردازیم.

وی انجام برخی اقدامات بدون پایه و اساس دینی برای کشاندن مردم به اقامه نماز در مساجد را نادرست عنوان کرد و ریشه این غفلت‌ها را در گم کردن خط و صراط مستقیم دانست.

حجت‌الاسلام قرائتی همچنین با انتقاد از برخی اقدامات و به نام کار هنری و  فرهنگی، هنر واقعی را در توجه به نماز و تلاش برای برپایی آن عنوان و خاطر نشان کرد: آنهایی که بودجه را صرف مساجد نمی‌کنند باید از عمل خود توبه کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه خداوند هنرمند بوده و هنر واقعی را در نماز تعبیه کرده است وجود صدها نکته در آن از جمله عدالت، موسیقی نماز، نظم، انتخابات، آزادی، کمک و احترام به فقرا، ورزش به دلیل حرکات رکوع و سجود، توجه به ازدواج، نشاط، و آئین همسرداری و موارد مختلف دیگر را مصداق این صحبت‌های خود عنوان کرد.

وی محور کار فرهنگی مسلمان را قرآن دانست و با تاکید بر وجود تمام مسائل دنیوی و اخروی انسان در این کتاب آسمانی گفت: حتی ساده‌ترین کلمات قرآن نیز مملو از نکات ریز و درشت برای زندگی آدمی است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور چهار شاخصه مهم را برای قرآن ذکر و در تشریح آن گفت:سندیت، بودن در تمام منازل، عدم تبعیض قائل شدن بین شیعه و سنی در آن و جاذبه فراوان کتاب آسمانی دین اسلام نشان می‌دهد که باید قرآن را در مساجد محور قرار داد و با آن زندگی کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه صحبت‌های مسئولان را هم باید با قرآن سنجید اظهار کرد: حتی امام صادق بر این مسئله تاکید دارد که اگر سخنان ایشان منطبق با این کتاب نبود مسلمانان از آن پیروی نکنند.

وی با تاکید بر اینکه کسی که با قرآن نباشد راه کج را خواهد رفت تصریح کرد: حتی اگر بالاترین مقام و رئیس جمهور هم این کار را انجام دهد سرنگون می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه اخلاق و اقتصاد هم باید با همین کتاب خدا سنجیده و قیاس شود خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل از مدار صحیح خود خارج شده که دلیل آن سپردن کارها به افراد نااهل است.

حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر لزوم انجام کار فرهنگی متناسب با دین و قرآن از تخصیص اندک بودجه‌ها در ۳۰ سال گذشته به مسائل دینی از جمله اذان، گلایه کرد و افزود: وظیفه اساسی فرهنگ و هنر چشاندن طعم شیرین دین به انسان‌هاست.

وی با تاکید مجدد بر اینکه گاهی اوقات علم دین وجود داشته اما درک درست و حقیقی وجود ندارد از شناخته نشدن صحیح دین و قرآن و اهل بیت پیامبر ابراز تاسف کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با انتقاد از سخت‌گیری‌ و تحمیل شرایط دشوار برای ازدواج جوانان به آیاتی از قران در این زمینه اشاره کرد و گفت: خداوند سومین نیاز انسان را لباس بیان کرده است که منظور و مراد از نیاز بشر به لباس، همان همسر است.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به افزایش طلاق در جامعه، ریشه آن را دیر ازدواج کردن جوانان عنوان کرد و افزود: مبنای ازدواج‌ها و حتی مدیریت و سیاست‌ها از قرآن بیرون رفته است.

وی پیامدهای این اتفاق شوم را ظهور آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیان کرد و افزود: نباید به صرف نداشتن مسائلی همچون مدرک و تحصیلات بالا مانع ازدواج شد چراکه اینها ضرورت هستند اما ارزش واقعی همسر است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان پیرامون آموزش قرآن به افراد از انتخاب راه دشوار برای تدریس این کتاب آسمانی و استفاده از آیات بلند برای سنین پائین انتقاد کرد و گفت: این مسائل موجب دوری از قرآن خواهد شد.

منبع: فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد