شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

گفت‌وگویی منتشر نشده از آیت‌الله خوشوقت

گفت‌وگویی منتشر نشده از آیت‌الله خوشوقت



همزمان با فرارسیدن اربعین درگذشت عالم وارسته مرحوم آیت‌الله عزیزالله خوشوقت از اساتید اخلاق و عرفان حوزه‌های علمیه، مصاحبه منتشر نشده‌ای با آن مرحوم در تیرماه سال ۱۳۹۱ در مدینه منوره در جوار حرم شریف رسول‌الله (ص) توسط پایگاه ۵۹۸ صورت پذیرفت.

برای کسب توفیقات الهی و حال خوش چه باید کرد؟

همه توفیقات بعد از انجام واجبات و ترک حرام و اخلاص نصیب ما می‌شود. گرچه مستحبات در جای خودشان آثار خاصه خودش را دارد، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که عمل انسان گناهکار پذیرفته نیست و باید بدانیم اگر نظم این دو (انجام واجبات و ترک حرام) به هم بخورد، همه چیز به هم می‌ریزد.

برای رسیدن به آن باید سعی کنیم مهم‌ترین قسمت ریاضت را در انجام واجبات و ترک گناه آن هم با اخلاص قرار دهیم که هم ظاهر و هم باطن ما را اصلاح می‌کند.

انجام مستحبات چه تاثیری در این مسیر دارد؟

مستحبات، اضافه‌کار است یعنی اگر مزد بیشتر می‌خواهید، مستحبات را انجام دهید و آن چیزی که اجازه ترک آن را به ما نمی‌دهند، مسئله واجب و حرام است چرا که ترک واجبات خطرآفرین است و باطن انسان را ضایع می‌کند.

خداوند دو بازوی توانمند را برای اینکه پرچم تقوا در جامعه انسانی به زمین نیفتد و ساقط نشود، کنار این قرار داده است؛ یکی امر به معروف و دوم نهی از منکر است. اگر انسان دید در مسیر زندگی، کسی واجب خدا را زیر پا می‌گذارد، باید امر به معروف و نهی از منکر کند که در واقع تمام تلاش ما در مسیری باشد که اگر فرمان خدا به ما رسید، خود را از مخالفت با آن حفظ کنیم که معنای واقعی «اهدناالصراط المستقیم» نیز همین است.

هدی للناس و هدی للمتقین چه تفاوتی با هم دارند؟

قرآن کریم درباره هدایت با چند نفر طرف است که از جمله آنان بت‌پرستان هستند که اسلام آمد با بت‌پرستان حرف زد، چرا که در آن زمان مسلمان و متقی وجود نداشت. اینها «ناس» هستند و بعد از آنکه بت‌پرستان حرف‌ها را شنیدند و یک قدم جلو آمدند، مسلمان شدند و دوباره این مسلمانان که مسائل را یاد گرفتند و آموختند و به آن عمل کردند، متقین شدند و در واقع اگر اسلام را پذیرفته باشی و به آن عمل نکردی، هدایت نشده‌ای! هر وقت اسلام را قبول کردی و موفق شدی به آن عمل کنی، از هدایت واقعی برخوردار می‌شوی و الا گناهکار، هدایت نشده است.

از منظر حضرتعالی بهترین زیارت ائمه اطهار (ع) چیست؟

بهترین زیارت این است که روبه‌روی قبر ائمه اطهار (ع) بایستی و بگویی دیگر گناه نمی‌کنم و هرچه دعا بخوانی و از طرف دیگر گناه کنی فایده‌ای ندارد. اگر می‌خواهید حضرات معصومین را خوشحال کنید بروید و بگویید دیگر من گناه نمی‌کنم و به طور جدی ترک گناه کنید.

عواملی که باعث می‌شود ترک گناه در انسان تقویت شود، چیست؟

اولین عامل، روزه است که اگر شکم خالی شد، گرایش انسان به گناه کمتر اتفاق می‌افتد؛ لذا می‌بینیم که در ماه رمضان گناهکارها کمتر گناه می‌کنند. بنابراین بهترین راهی که موجب تقویت انجام واجب و ترک گناه می‌شود، روزه است. امیدواریم که حضرات معصومین (ع) با اینکه تصمیم جدی بگیریم که دیگر گناه نکنیم، خوشحال شوند.


منبع: جهان نیوز


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد