شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان و انتصاب عضو جدید از سوی رهبر انقلاب

ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان و انتصاب عضو جدید از سوی رهبر انقلاب


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی، حضرات آیات آقایان حاج شیخ محمّد مؤمن، حاج شیخ محمّد یزدی و حاج سیّد محمود هاشمی شاهرودی را در عضویت فقهای شورای نگهبان ابقا و همچنین در حکم جداگانه‌ای، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب زنده‌دار را بعنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.
 متن حکم رهبر انقلاب در خصوص ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان به این شرح است:
 بسم الله الرحمن الرحیم
 حضرات آیات آقایان حاج شیخ محمّد مومن، حاج شیخ محمّد یزدی و حاج سیّد محمود هاشمی شاهرودی دامت توفیقاتهم
 با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آقایان محترم و با توجه به اصل نود و یکم قانون اساسی، مجدداً حضرات آقایان را بعنوان فقهای محترم شورای نگهبان برای یک دوره‌ی جدید منصوب می‌کنم.
 توفیقات روزافزون آقایان را از خداوند متعال خواستارم.
 سیّد علی خامنه‌ای
 ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۲

 همچنین متن حکم رهبر انقلاب در خصوص انتصاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان به این شرح است:
 بسم الله الرحمن الرحیم
 دانشمند محقق جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار دامت توفیقاته
 با توجه به فقدان مرحوم آیت الله رضوانی(ره) در مجموعه‌ی فقهای شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان –به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی- برای دوره‌ی جاری به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌کنم.
 دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
 سیّد علی خامنه‌ای
 ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۲

چرا دعای ابوحمزه با بسم‌الله شروع نمی‌شود؟

چرا دعای ابوحمزه با بسم‌الله شروع نمی‌شود؟


ابوحمزه ثمالی طبق بیاناتی که از ائمه علیهم‌السلام رسیده از نظر زهد، سلمان عصر خود بود؛ از وجود مبارک امام رضا سلام الله علیه نقل شده است ...



 


 دعای ابوحمزه دعایی است که وجود مبارک امام سجاد، زین العابدین (ع) در تمام سحرهای ماه مبارک رمضان می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی کنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت نمایند.


 این دعا در جوامع روایی و حدیثی ما‌ آمده، در مصباح کَفعَمی است و در اقبال سیّدبن طاووس نیز وجود دارد. مرحوم سیّدبن طاووس می‌گوید: با سند خاصی که ما به هارون بن موسیِ تلعلُکبُری داریم، او از حسن بن محبوب سراد و او از ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند. این هارون بن موسیِ تلعکبُری که ابن طاووس سلسله سندش در نقل این دعای نورانی به او ختم می‌شود، از بزرگان حدیث بوده و مورد وثوق است.

 دعا طبق بیان نورانی امام سجاد(ع) بهترین عبادت است و ذات اقدس اله در این آیه مبارکه که فرمود: «ادْعُونی اَستَجِبْ لَکُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَکْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین»؛ به سه نکته اشاره کرد. نکته اول این که دعا عبادت است، دوم این که ترک دعا استکبار است و سوم این که خداوند مستکبران را، یعنی تارکان دعا را به دوزخ تهدید کرده است.

 اُکبُر از رجال بنام اسلام است. مکان و منطقه مخصوصی به عنوان طَلّ اُکبُری نام گذاری شده است که این هارون بن موسی مال آن منطقه و محدوده خاص است. هارون بن موسیِ طَلّ اُکبُری! او از حسن بن محبوب که هم به صَرّآء و هم به ضَرّآء ملقّب است نقل می‌کند که او هم موثّق است.

 حسن بن محبوب از ثابت بن دینار، مُکنّی به ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند. ابوحمزه ثمالی طبق بیاناتی که از ائمه علیهم‌السلام رسیده است از نظر زهد، سلمان عصر خود بود. از وجود مبارک امام رضا سلام الله علیه نقل شده است که ابوحمزه ثمالی لقمان عصر خود بود. او چهار امام را اِدراک کرد.

 از محضر نورانی چهار امام، معارف الهی را فراگرفت. خدمت امام زین العابدین علیه السلام رسید، شاگردی امام باقر سلام الله علیه افتخار او شد. تلمّذ محضر امام صادق سلام الله علیه بهره او شد و مقداری هم از عصر امام کاظم سلام الله علیه را درک کرد، بنابراین این حدیث نورانی از نظر سند تام است.

 گذشته از این که از جهت مضمون و محتوا بسیار بلند است. روایت را از دو جهت می‌توان معتبر دانست. یکی از نظر سند که طریق، طریقیت دارد، نه موضوعیت. گاهی ممکن است روایت ضعیف باشد، ولی محتوای او بسیار عمیق و بلند باشد. با خطوط کلّی قرآن و روایات هماهنگ باشد. این هم یک تبیّن علمی است. یعنی انسان وثوق دارد، اطمینان دارد که این مضمون از غیر خاندان عصمت و طهارت سلام الله علیهم أجمعین نمی‌رسد و نرسیده است. و این که گفته شد: «إنْ جآءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَاءٍ فَتَبَیَّنُوا» (۲)برای آن است که انسان وثوق پیدا کند این مطلب رسیده است.

 وثوق به صحت مطلب گاهی از راه طریق است و گاهی از نظر متن. ولی در اینجا جامع بین طریق و محتواست. یعنی هم سند معتبر است، و هم مضمون و محتوا.

 مطلب دیگر آن است که دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات اقدس اله در این آیه مبارکه که فرمود: «ادْعُونی اَستَجِبْ لَکُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَکْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین»؛ به سه نکته اشاره کرد. نکته اول این که دعا عبادت است. دوم این که ترک دعا استکبار است. سوم این که خداوند مستکبران را، یعنی تارکان دعا را به دوزخ تهدید کرده است. این بیان از امام سجاد سلام الله علیه در صحیفه سجادیه او نقل شده است.

 مطلب سوم آن است که همان طوری که قرآن «یُفَسِّرُ بَعضُهُ بَعضاً، یَنْطِقُ بَعضُهُ بِبَعض، یَشهَدُ بَعضُهُ بِبَعض»، آیات را باید با یکدیگر تفسیر کرد. ادعیه این چنین است، احادیث این چنین است، روایات دیگر این چنین است. اگر ما خواستیم دعاها را خوب تفسیر کنیم، باید از یکدیگر کمک بگیریم. برخی از دعاها شاهد و مفسّر دیگرند. مخصوصاً آنچه که از امام سجاد سلام الله علیه در این زمینه رسیده است. یعنی صحیفه سجادیه یک شرح نورانی است برای دعای ابوحمزه ثمالی. این دعا که امام سجاد را با سائر ادعیه آن وجود مبارک می‌توان به خوبی حل کرد.

 مطلب بعدی آن است که در غالب این ادعیه کلمه بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم در طلیعه و آغازش نیست. با این که به ما دستور دادند هر کاری که شروع می‌کنید اول نام ذات أقدس إله را ببرید. پاسخ این سوال این است که هر کاری را باید به نام خدا شروع کرد. نام خدا گاهی به صورت بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم است، گاهی به صورت اذکار و اُوراد دیگر . هیچ دعایی نیست که بدون نام خدا شروع شده باشد. همین دعای ابوحمزه ثمالی گرچه اولش بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم ندارد، اما اول «الهی» و مانند آن است. خدایا! «الهی! لا تُؤدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکْ وَلا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکْ». پس به نام خدا شروع شده است؛ چون به نام شروع شده است، مشمول آن احادیثی نخواهد بود که هر کاری که به نام خدا شروع نشده است، ابتر و بی نتیجه است.

 مطلب بعدی آن است که این دعای نورانی، فرازهای گوناگون و جمله‌های متعددی دارد. همه اینها یک سطح نیست. چون همه دعا کنندگان یک سطح نیستند. بعضی مشکل خوف دارند، بعضی در مرحله رجاء مشکل دارند. بعضی دیگر مشکلات دیگر دامنگیر آنها شده است. لذا این دعای جامع برای همگان سودمند است. البته بحث‌های محوری این دعا همان مسئله توحید است که در خِلال این مسائل بازگو می‌شود.

 منبع : فرهنگ نیوز

 /110/

احکام روزه‏ ازنظر آیت الله الظمی خامنه ای

احکام روزه‏ ازنظر آیت الله الظمی خامنه ای




احکام روزه درادامه مطلب

   ادامه مطلب ...

بیانات رهبری در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم

بیانات رهبری در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت دهم


پنجم ماه مبارک رمضان‌ ۱۴۳۴

بسماللهالرّحمنالرّحیم
خیلى جلسهى خوبى بود این جلسهى امروز؛ دوستان و مسئولان محترم، بخشى از تلاشهاى خودشان را با زبان آمار و ارقام و شیوههاى کارى بیان کردند. خب، این جلسهى ماه رمضان که ما هر سال با مسئولان دولتى و اعضاى هیئت وزیران و رئیس جمهور محترم و معاونینشان داریم، معمول ما در این جلسه، گزارش گرفتن نیست؛ یک نصیحتى، جملهاى از نهجالبلاغه را ما معمولاً در این جلسه براى دوستان ذکر میکردیم و متبرک میشدیم به کلام امیرالمؤمنین (علیهالسّلام).
 امسال و امروز من اصرار داشتم - خودم  به آقاى رئیس جمهور پیشنهاد کردم - که دوستان صحبت کنند و گزارش دهند؛ چون روزهاى آخر این دولت و ایام مناسبى است براى اینکه از مجموعهى کارهائى که در این دولت شده - البته بهعنوان یک نمائى، یک نمونهاى - گزارشى ارائه شود. و ما دوست داریم که این اظهاراتى که امروز اینجا شد، به سمع مردم عزیزمان هم برسد؛ هم خواص و  کسانى که اهل فنّند و آشنا هستند، مطلع شوند - چون بسیارى از این مطالبى که گفته میشود، دوستان اینها را نمیدانند؛ مىبینیم گاهى اوقات اطلاعات کافى و وافى ندارند - هم عموم مردم مطلع شوند و بدانند؛ اگرچه برخى از کارها جلوى چشم است. البته مخالفین و کسانى که بىاطلاعند - بعضى از دستگاههاى رسانهاىِ خارجىِ مغرض، و گاهى بعضى در داخل - برخى از چیزهائى را که جلوى چشم هم هست، انکار میکنند. یعنى کارى انجام گرفته، جلوى چشم است، همه مىبینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. کارى به این نداریم که حالا بعضىها ممکن است نگاه خوشبینانهاى یا دوستانهاى یا منصفانهاى نداشته باشند؛ بالاخره در فضاى عمومى کشور باید اینها گفته شود و ثبت شود؛ اینها بسیار مهم است.



بقیه بیانات درادامه مطلب

 
ادامه مطلب ...

کامل ترین نرم افزار قرآن اندروید

کامل ترین نرم افزار قرآن اندروید(موبایل و تبلت)





گفتگو و شوخی با زنان [نامحرم] سبب نزول بلا خواهد شد

گفتگو و شوخی با زنان [نامحرم] سبب نزول بلا خواهد شد

هر کس با زن نامحرمی شوخی کند، برای هر کلمه که  بااو در دنیا گفته است، خداوند او را هزار سال زندانی می‌کند


به گزارش فرهنگ نیوز، دوباره صدای خطبه های جذاب رسول خدا شنیده می شود که همگان را به آمدن بهترین ماه خدا بشارت می دادند، سخنرانی با شکوهی که در دل و جان انسان ها نفوذ کرده است و هر ساله با نزدیک شدن ماه مهمانی خداوند جان تازه می گیرد. و چقدر با شکوه است وقتی دوباره با گوش جان صدای رسول خدا را می شنوی که می فرماید:

«اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست و روزهایش برترینِ روزها ،شب هایش برترینِ شب ها و ساعاتش برترینِ ساعات است .ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید» و چقدر شنیدنی و تأثیرگزار است سوالی که فقط شنیدن آن آدمی را به فکر فرو می برد که یا رسول الله بهترین اعمال در این ماه مهمانی خداوند چیست؟ سوالی که راه قرب الهی را برای عارفان و سالکان و رهپویان طریق معرفت و قرب الهی هزاران فرسنگ نزدیک تر کرد،سوالی که سوال کننده آن امیر مومنان بود و پاسخ دهنده آن رسول خدا صلی الله علیه و آله.که یا رسول الله بهترین اعمال در این ماه کدام است؟: «الورع عن محارم الله » و این پاسخی بود که امیر مومنان علی علیه السلام از زبان رسول خدا شنید.

هنوز دل های میلیون ها نفر به سخنرانی پیامبر خدا گرم و نورانی است که ندای الهی در آسمان طنین انداز می شود، ندایی که هر قلب پاکی می تواند آن را بشنوند، ندایی که هر انسان بیداری را به یک بزم بزرگ و بی نظیر دعوت می کند و مگر می شود که قلبی پاک باشد و به این ندای الهی پاسخی منفی بدهد. و ندای الهی در آسمان طنین انداز می شود:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیْکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُون[البقرة:۱۸۳] اى کسانى که ایمان آورده‏اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد که پرهیزگارى کنید.»

به تحقیق یکی از فلسفه های مهم روزه داری که در آیات و روایات متعدد به آن اشاره شده است پرهیز و اجتناب از گناهان و معاصی است چنانچه در انتهای این آیه شریفه این فلسفه مهم بیان شده است .

این فلسفه مهم را در جامعه اسلامی در این ماه به خوبی می توان مشاهده کرد چرا که آمار به خوبی از کم شدن جرم و جنایت در این ماه خبر می دهند، اما با این حال یک عده نیز هستند که هم روزه دار هستند و هم مشغول به انجام گناهان، هم روزه دار هستند و هم به روابط نادرست خود با جنس مخالف ادامه می دهند ،هم روزه دار هستند و همچنان حریمی برای محرم و نامحرم در زندگی خود قرار نداده اند و به راحتی با جنس مخالف دست می دهند و شوخی می‌کنند.

اگر چه این اعمال در تمامی ماه های سال مذموم است اما شخص روزه دار برای اینکه بتواند از همه فوائد و آثار روزه داری بهره مند شود باید این مسائل را در ماه رمضان بیشتر رعایت کند چرا که روزه داری به امساک از نخوردن و نیاشامدین خلاصه نمی شود و چنانچه روایات متعددی در این زمینه وارد شده است روزه اعضا و جوارح بسیار مهم تر از روزه شکم است چنانچه روایت شده است:

« زنی روزه دار، به کسی ناسزا می گفت، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: که به این زن طعام دهید تا بخورد، زن به حضرت عرض کرد که من روزه ام، حضرت فرمودند چگونه روزه‌ای که فحاشی می کنی؟ روزه تنها همین نیست که کسی آب و غذا نخورد، بلکه روزه دار باید سایر اعضاء و جوارح را نیز با خود به روزه بدارد، و از گفتار و کردار بد احتراز نماید».

چرا در ماهی که سراسر رحمت و برکت است، ماهی که در آن همه قلب ها در آن با دعوت نامه ای که از طرف خداوند فرستاده شده است هدایت می شود، ماهی که در آن همه دل ها نورانی می شودبا ارتباط با نامحرم،سبب نزول بلا و انحراف در دل ها و خاموشی آن شویم چنانچه امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید:

«ِعبادَ اللَّهِ اِعْلَمُوا... مُحادَثَةُ النِّسَاءِ تَدْعُوا اِلَی الْبَلاءِ وَ یزیغُ الْقُلُوبَ وَ الرَّمْقُ لَهُنَّ یخْطَفُ نُورَ اَبْصارِ الْقُلُوبِ وَ لَمْحُ الْعُیونِ مَصائِدُ الشَّیطانِ؛ ‌ای بندگان خدا! بدانید که... گفتگو با زنان [نامحرم] سبب نزول بلا خواهد شد و دلها را منحرف می‌سازد. و پیوسته به زنان چشم دوختن نور دیده دلها را خاموش می‌گرداند و همچنین با گوشه چشم [به زنان] نگاه کردن از حیله‌ها و دامهای شیطان است»[تحف العقول:ص۱۴۹]

چرا در ماهی که حتی نَفَس های روزه دار در آن عبادت است با شوخی کردن با نامحرم چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی عذابی سخت را برای خود ثبت کنیم،عذابی که به دلیل هر کلمه از این ارتباط در نظر گرفته می شود:

«مَنْ فَاکهَ امْرَأَةً لَا یمْلِکهَا [حَبَسَهُ اللَّهُ] بِکلِّ کلِمَةٍ کلَّمَهَا فِی الدُّنْیا أَلْفَ عَامٍ؛ هر کس با زن نامحرمی شوخی کند، برای هر کلمه که با او در دنیا گفته است، خداوند او را هزار سال زندانی می‌کند.»[وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۹۸]


خلاصه کلام آنکه ،ماه رمضان بهترین فرصت برای رهایی و اجتناب از این امور است چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله یکی از مهمترین اثرات روزه داری را بریده شدن رگ های شهوت بیان می کنند و می فرمایند:

«علَیکُم بالصَّومِ ؛ فإنّهُ‏ مَحسَمَةٌ للعُرُوقِ ومَذهَبَةٌ للأشَرِ: بر شما باد به روزه گرفتن، که آن رگها(ى شهوت) را مى‏ بُرد و سرمستى را مى ‏بَرد »[کنز العمال:۲۳۶۱۰]


منبع: تبیان

گذری برمراسمات وسنت های مذهبی ماه مبارک رمضان درروستای نیاک

گذری برمراسمات وسنت های مذهبی ماه مبارک رمضان درروستای نیاک


چند روز قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان خانم ها و آقایان برای تمیز کردن و گردگیری مسجد به آنجا رفته و به گردگیری و تمیز کردن و مرتب کردن وسایل مورد نیاز برای مراسم شب ها مشغول می شوند و سپس از مراسمات این ماه این است که معمولا حتی نماز صبح در آستانه مبارکه سید حسن ولی (ع) به طور جماعت برگزار می شود و خانم ها صبح از ساعت 9 تا 12 هیئت قرآن در تکیه سید الشهدا دارند و برپایی نمازجماعت ظهر وعصر درمسجد جامع نیاک وبعد نمازهم سخنرانی روحانی محل وگفتن احکام ودرادامه کلاس قرآن وتلاوت قرآن وتفسیر تا بعد افطار که نماز مغرب وعشاء به جماعت برگزار می شود ومراسم شب های ماه رمضان که با خواندن قرآن و دعای مبارک افتتاح ، مداحی وسپس سخنرانی ،خاتمه پیدامی کند.


دعای افتتاح جزء ادعیه حذف نشدنی در نیاک لاریجان است و مسجدجامع نیاک جزء مساجدی هست در ایران که هرشب این دعا بطور دسته جمعی خوانده می شود ، در کل طایفه بزرگ سادات نیاکی برای مراسمات مذهبی خود احترام خاصی قائل هستند واعتقادات قلبی به خواندن ادعیه های وارده از اهل بیت ع دارند شاید به جرأت بتوان گفت اهالی روستای نیاک چه پیر وچه جوان تمامی سعی خود را دارند تا در نماز جماعت شرکت کنند و کمتر می توان غیبت آنها را دید و حس کرد .


در نیمه ماه مبارک رمضان این مراسم قدری تغیییر می کندواین هم با میلاد مسعود  و با عظمت و پر برکت کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی (ع)می باشد که مراسم جشن ومولودی خوانی به مراسمات دیگر اضافه می شودوآن شب را افطار می دهند .


هر کسی که نذر دارد  به عموم نماز گراران افطار می دهد و آن شب طائفه بزرگ سادات نیاکی درشادی و جشن جد بزرگوارشان سپری می کنند .طائفه سادات نیاکی شجره شان به امام بزرگوار امام حسن مجتبی (ع) می رسد .


و پس از شب پانزدهم به بعد در مسجد و مراسمات( افطاری هم  داده می شود ) و شبی هم با عنوان شبی با قرآن مراسم پر فیضی برای نوجوانان و جوانان و تشویق قاریان و حفاظ محترم  قرآن برگزار می شود .



صبج روز بیست ویکم  روز شهادت مولی موحدین امیر المؤمنین امام علی (ع) از تکیه نیاک تا آستانه سید حسن ولی مراسم دسته روی و عزاداری  است .





و اینکه در شب نوزدهم و بیست ویکم و بیست وسوم به اعمال مخصوص و عبادی این شب ها ازجمله قرآن به سر گذاشتن وتلاوت سوره های دخان وعنکبوت و قدرو زیارت عاشورا و مناجات امام علی (ع) و مداحی  ... می پردازند .




ولی در شب پر عظمت عید فطر که در روایات سفارش شده و یکی از شب های مبارک می باشد ، 


مراسم دیگری اضافه می شود که در ذیل شرح خواهم داد :


قبلا در نیاک لاریجان که منطقه سرد وییلاقی می باشد خانم ها در منازل نان دستی پخت می کردند که برای تناول و مصرف روزانه خانواده بوده است ، امّا  با احداث نانوایی ماشینی درروستای نیاک دیگر حتی  خبری از تنورها در منازل نیست . ودر کل از ساختار خانه ها ورچیده شده است، شاید در گذشته به جرأت بتوان گفت ، نقش اصلی در ساختار هر خانه بوده است .



در کل  دو روزقبل از عید سعید فطر خانمها از صبح به خمیر گرفتن مشغول می شوند و تا غروب دم تنورهامشغول پختن نان دسته جمعی با دهان روزه می شوند ،



زیرا بخشی از وصیت جدشان آقا سید حسن ولی(ع) است که در این شب افطاری بدهند با نان که قبلا از گندمزارهای وقفی آقا سید حسن ولی ع بوده و حتی در آسیاب آبی ایشان آرد می شد و سپس در ((تَنیِرسُون )) همان (( تنورِستان )) مخصوص و وقف آقا سید حسن ولی(ع) ، پخت می شده است .


این نشانه ارادت این زنان فداکار و مومنه نسبت به جد بزرگوارشان است که با دهان روزه بر سرتنورها ی گرم می نشینند و نان دستی (محلی ) پخت می کنند



و در پایان تنور گرم را می بوسند وباور دارند تنور گرم برای حضرت فاطمه زهرا (س) بوده و از او شفاعت می خواهند و در پایان ازطرف هیئت امناء آستانه مبارکه سید حسن ولی (ع) برای آنان ته کیسه ای به تبرک می آورند .مثلا یک اسکناس صد تومانی و... مقدار اسکناس اهمیت ندارد بلکه به تبرک تا آخر عمرشان نگاه می دارند تا در مالشان بر کت بیاید و از آن طرف خانم های دیگری در آشپزخانه تکیه سید الشهدا ی نیاک مشغول پاک کردن سبزی، برنج و ... می باشند .

پخت فرنی و شیرنی دستی (مَرمَکِه) که با برنج نیم دانه یا شکسته وشکر و هل ورازیانه و گردو و روغن پخت می شود  وشیرینی مخصوص مردم نیاک لاریجان می باشد .به صورت لوزی برش داده می شود تا در این شب عزیزاز مهمانان پذیرایی شود . وهئیت امنا به این خواهران و برادران هم ته کیسه ای می دهند .




کل این هزینه از موقوفات آقای با کرامت و بزرگور آقا سید حسن ولی (ع)جد بزرگوار طائفه بزرگ سادات نیاکی می باشد .


غیر از نان محلی پنیر گوسفندی که  از گوسفندان وقفی این بزرگوار می باشد در سر سفره موجود می باشد و بخشی از  نذرهایی که قبول می شود را می آورند و در کل قبل از اذان سفره ها چیده می شود و بعد از نماز ، روزه داران  با سفره افطار جد بزرگوارشان روزه می گشایند  و به خواندن دعای فرج آقا امام زمان (عج) می پردازند .و خود را برای عید سعید فطر آماده می کنند و اما ازصبح عید فطر  از بعد از اذان صبح  نان محلی و پنیر گوسفندی که  قبلا ذکر شد از موقوقات آقا سیدحسن ولی (ع) در آستانه مبارکه ایشان تقسیم می شود .





خانواده ها می روند و به تعداد نفراتشان نان وپنیر می گیرند  وافطار می کنند و می آیند به نماز عیدفطر در آستانه مبارکه  سید حسن ولی (ع) مشغول می شوند و سپس روبوسی می کنند .فطریه هم معمولا در روستا به سید و غیر سید داده می شود و به بازدید از خانواده های عزادار می روند که معمولا در جاهای مختلف ایران مرسوم است  .
و سپس به منزل رفته و روز خوبی را با خانواده سپری می کنند .


جای سپاس دارد که هنوز بخشی از مراسمات مذهبی وآئینی در نیاک لاریجان آنقدر خوب حفظ شده و ارزش خود را حفظ کرده است .


دست نوشته های : ستاره کرمی نیاکی