شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

سبک روحان عاشق - ویژه نامه روز بزرگداشت شهدا

سبک روحان عاشق - ویژه نامه روز بزرگداشت شهدا




منبع:راسخون

زندگینامه شهیدسیدمحمدرضاخاتم نژادنیاکی

زندگینامه شهیدسیدمحمدرضاخاتم نژادنیاکی
نام پدر:    سید ابوالحسن
نام مادر:    فاطمه
تاریخ تولد:    1341/10/7

تحصیلات:    دیپلم
یگان خدمتی :    ارتش
نوع عضویت:    سرباز
تاریخ شهادت:    1364/12/29
محل شهادت:    پنجوین عراق
نحوه‌ی شهادت:    ترکش خمپاره
محل دفن:    آمل
سن :    23 سال


 شهید سیّد محمّدرضا خاتم‌نژاد انسانی وارسته، خالص و بسیار دوست‌داشتنی که میان خاصّ و عام محل زندگی اش زبانزد بود. در خردسالی پدرش را از دست داد و در سختی و مشقّت و با دسترنج مادرش از کودکی به نوجوانی و جوانی رسید. در تابستان کارگری و در زمستان تحصیل می‌کرد و از این دسترنج مقداری برای خرج تحصیل برمی‌داشت و بیشتر آن را به دیگران کمک مالی می‌نمود با اینکه خود محتاج بود.
بسیار ساده‌زیست با صفا و خنده‌رو و دلنشین بود و در بین همسایگان، فامیلان و دوستان بسیار محبوب و مورد توجه بود. با ایمان، نماز خواندن و اهل دل بود و به قرآن انس سرشار داشت و  در مراسم دعا و نیایش در مساجد شرکت می‌نمود و دلی‌ شکسته و روحی بلند داشت و بیشتر از سن خود می‌فهمید و عمل می‌کرد و فردی بسیار با خشوع، خضوع وبی‌نهایت مردمی و اهل سخاوت و مومنی غیرتمند بود.
او در بین فرزندان خانه، از همه بیشتر به مادرش ارادت و در کارهای منزل و بیرون کمکش می‌کرد و همیشه به دیگران سفارش مادر را می‌نمود و مادرش نیز علاقه‌ای خاص به او داشت و تقریباً تمام وجودشان در او غرق بود.
صدای گرمی داشت و در بین دوستان و فامیلان گاه‌گاهی امیری‌خوانی می‌کرد، سوز صدایش حکایت از درون سوخته‌اش بود. در آخرین باری که   به  مرخصِّی  آمده  بود مدام  به  خانواده اش می گفت دیگر  برنمی گردم  و این دفعة آخری است که پیش شما هستم.
نگاهش پرمعنی شده بود و چهره‌اش به زیبایی گرائید و هاله‌ای از نورانیّت همراه با رنگ غربت و سحرکننده صورتش را احاطه کرده بود.
بعد از حضور مجدد در جبهه‌های نبرد و گذشت مدتی چند ، برای دیدار خانواده‌اش در تاریخ 29/12/1364 درخواست مرخصی می‌کند تا ایام عید در کنار مادر و برادرانش باشد. قبل از حرکت بطرف آمل، بطرف دوستان و همسنگران خود می‌رود تا خداحافظی کرده باشد که در اثر حمله هوایی هواپیماهای دشمن، ترکش بمب به قلب نورانی و پر از مهرش اصابت کرد و جان به جان آفرین تسلیم نمود و به خیل شهدا پیوست.

یاد و خاطره‌اش گرامی و راهش پر رهرو باد.

ویژه نامه ولادت حضرت زینب سلام الله علیها

ویژه نامه ولادت حضرت زینب سلام الله علیها


منبع:راسخون

رهبری انقلاب :حفظ محیط زیست مسأله‌اى تجملاتى نیست

رهبری انقلاب :حفظ محیط زیست مسأله‌اى تجملاتى نیست




در آستانه‌ی هفته‌ی درختکاری، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی را درباره‌ی «اهمیت حفظ محیط زیست و جلوگیری از رفتار غلط با آن» منتشر کرد.

 اهمیت محیط زیست
 مسأله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعى، براى ما مسأله‌اى تجمّلاتى و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتى است. در تلاش ما براى توسعه کشور، اولویّت باید در این بخش باشد. ۱۳۷۷/۱۲/۱۴

 در شهر اسلامى، عدالت در تقسیم خدمات شهرى، تأمین آرامش روحى و امنیت معنوى، ظهور و اعتلاى مظاهراسلامى و انقلابى، عمران و آبادى و زیبایى، حفظ طبیعت و صفاى طبیعى، همه با هم باید مورد توجه قرارگیرد. ۱۳۷۸/۰۲/۰۸

 نگاه اسلام به طبیعت و محیط - اعم از جاندار و بی‌جان - عاطفى، اخلاقى، معنوى و هدایت‌گرانه است و برخوردارى از مواهب طبیعى نیز بر پایه‌ى اصولى متین، عادلانه، حکیمانه، متوازن و سازنده استوار گردیده است. ۱۳۸۲/۰۳/۲۰


 مسئله‌ى گیاه و بوستان و درخت و این چیزها جزو مسائل اصلى است؛ اینها را جزو  مسائل فرعى نباید به حساب آورد. ۱۳۸۹/۱۲/۱۷

 سیاست براى چیست؟ اقتصاد براى چیست؟ خدمات گوناگون شهرى و کشورى براى چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور براى چیست؟ پیشرفت براى این است که انسانها زندگى سالم و مطلوبى داشته باشند. اگر محیط زیست تخریب شد، همه‌ى اینها باطل خواهد شد. اهمیت محیط زیست اینجاست. ۱۳۸۹/۱۲/۱۷

 منابع طبیعى ثروتهاى ملى‌اند؛ مال این دولت و آن دولت و این وزیر و آن وزیر که نیستند؛ اینها مال ملتهاست؛ آن هم نه ملتها در یک نسل؛ ثروتى است متعلق به ملتها در طول تاریخشان؛ از اینها باید استفاده کنند. ۱۳۸۹/۱۲/۱۷


 جلوگیری از رفتار غلط با محیط زیست
 همه‌ى این پدیده‌هایى که شما مى‌بینید علیه محیط زیست و در آلوده‌سازى محیط زیست وجود دارد، ناشى از بد استفاده کردن از امکانات طبیعى است. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴

 مسئولان کشور باید با برنامه‌ریزى دقیق، مدیریت صحیح و جدیت در کار، این سرزمین را از تضییع خسارت‌بار منابع حیاتى و طبیعى و ضایع شدن درخت، آب و خاک نجات بدهند. ۱۳۷۷/۱۲/۱۴


 تخریب محیط زیست معلول نابرابریهاى اجتماعى و استفاده غلط از طبیعت و یکى از عوامل تضییع حقوق انسانها است. ۱۳۸۲/۰۳/۲۰

 شیوه‌هاى ناصحیح و غیر عادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده ساختن محیط زیست در کشورمان نشان‌دهنده فقدان آگاهیهاى زیست محیطى و ضعف‌ساز و کارهاى قانونى در صیانت از محیط زیست و جلوگیرى از آلوده ساختن آنست. ۱۳۸۲/۰۳/۲۰

 نادیده گرفتن محیط طبیعى زیست انسان هم نتیجه طغیان، خودبینى و خودخواهى در مقابل طبیعت است. ۱۳۸۵/۰۷/۲۱
 مانع سوء استفاده کنندگان از جنگلها و مراتع طبیعی خصوصا در نزدیکی شهرهای بزرگ شوید و مراقب باشید دایره غصب و تصرف نابجا توسعه پیدا نکند. ۱۳۸۸/۱۲/۱۸

 از بین رفتن محیط سبز اطراف شهرها‌، به‌خصوص جنگل‌ها، مشکلات متعدد بشری را به دنبال دارد که همه‌ی مسئولین مرتبط با موضوع در دولت، مجلس، قوه‌ی قضائیه و شهرداری‌ها باید برای جلوگیری از پیشرفت این حرکت غلط، اقدام جدی به عمل آورند. ۱۳۹۱/۱۲/۱۵


 در اطراف شهرها گاهى جنگلکارى‌هائى شده لیکن آن چیزى که ثروت اصلى کشور است، که مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست، و بخصوص جنگلهاست، باید محفوظ بماند. ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
 
 تقویت و حفظ محیط زیست
 حفاظت از محیط زیست، جنگل ها و منابع طبیعی و فراهم کردن فضایی سالم و با طراوت برای زندگی از اساسی ترین وظایف است که مسئولان باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند. ۱۳۸۹/۱۲/۱۷

 بى‌اعتنایى به درخت و گیاه و تباه کردن عوامل طبیعى، براى کشور ضایعه‌آفرین است، ایران به لحاظ وسعت خاک یکى از کشورهاى غنى جهان محسوب مى‌شود، بنا بر این باید با استفاده از موجودى آب و با تکیه بر روشهاى علمى، تمامى این سرزمین وسیع را به طور یکپارچه تحت پوشش گیاهى قرار دهیم. ۱۳۷۷/۱۲/۱۴

 ما یک درخت میکاریم، معنایش این است که جوانها که چندین برابرِ نیروى یک آدم پا به سن گذاشتهاى مثل ما در آنها وجود دارد و نشاط بیشترى دارند، تعداد بیشترى درخت بکارند و مردم عزیز کشورمان عادت کنند به سنت ایجاد این وسیله‌ى حیات. ۱۳۸۸/۱۲/۱۸

 این مراسم درختکاری، اقدام نمادینی است تا جوانان با نشاط و مردم عزیز کشور به کاشتن درخت و ترویج این سنت خوب عادت کنند. ۱۳۸۸/۱۲/۱۸


 امروز مردم موثرترین و مهمترین نقش را در احیای فضای سبز کشور بر عهده دارند و باید در عین توجه به ایجاد فضای سبز جدید، مراقب جنگل‌ها، باغات، مراتع و زمین‌های حاصل‌خیز موجود هم باشند. ۱۳۹۰/۱۲/۱۵

 من خواهش میکنم مسئولینى که در بخشهاى مختلف هستند، به این نکته توجه کنند که نگاه به مسئله‌ى آب و هوا، نگاه به مسئله‌ى غبار، نگاه به مسئله‌ى دود، نگاه به مسئله‌ى هواى سالم، نگاه به مسئله‌ى آب سالم، نگاه به محیط زیست سالم، نگاه به مسئله‌ى جنگلها، نگاه‌هاى اصلى است؛ اینها را در متن برنامه‌ها، در مجارى همه‌ى برنامه‌هاى زندگى بگنجانند. ۱۳۸۹/۱۲/۱۷

ویژه نامه روز احسان و نیکوکاری

ویژه نامه روز احسان و نیکوکاری




منبع:راسخون

پایه ایدئولوژیک فتنه 88 در لندن شکل گرفت/ راه های نفوذ دشمن رصد شود

پایه ایدئولوژیک فتنه 88 در لندن شکل گرفت/ راه های نفوذ دشمن رصد شود



به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه دفاع ملی در خصوص اظهارات برخی حاضران در خصوص مطالعات راهبردی این دانشگاه اظهار داشت: در طول 35 سال گذشته چند مؤسسه مطالعات راهبردی تشکیل شده است، اما به نظر می‌رسد هیچ کدام دستاورد قابل توجه و مطلوبی نداشته‌اند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با بیان اینکه برای پی‌ریزی مؤسسه یا دانشگاه برای مطالعات راهبردی، باید مؤسسات مطالعات راهبردی که در گذشته شکل گرفته‌اند، مورد مطالعه و آسیب‌شناسی قرار گیرند، اظهار داشت: یکی از آسیب‌ها عدم آشنایی مؤسسین با مبانی صحیح اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، هنوز مبانی راهبردی روشنی نداریم، اظهار داشت: در بحث علوم دانشگاهی و به ویژه علوم انسانی نیز تغییرات قابل توجهی به وجود نیامده است.

این استاد فلسفه اسلامی ادامه داد: بسیار مایه تأسف است که برخی از کسانی که مسئولیتی در کشور دارند، عدم پیشرفت در علوم انسانی را وجود برخی خط قرمزها، یعنی مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه برای مطالعات راهبردی و اسلامی‌سازی علوم انسانی علاوه بر آسیب‌شناسی، باید فعالیت‌های دشمن در آن زمینه نیز مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: پایه ایدئولوژیک فتنه 88 در لندن شکل گرفت و در واقع کسانی که پایه‌گذار آن فتنه بودند، در انگلستان تحصیل کرده بودند و پایه‌های ایدئولوژیک آنها، همانجا شکل گرفته بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که شایسته است عده‌ای برنامه‌های مطالعات راهبردی و استراتژیک انگلستان را مطالعه کنند تا به صورت مستند مشخص شود دشمن از کجا قصد نفوذ دارد، اظهار داشت: ریشه تفکر بسیاری از کسانی که در آنجا تحصیل کرده‌اند، به یکدیگر شباهت دارد و چه بسا این مسأله از راه‌های نفوذ دشمن برای براندازی اسلام و انقلاب اسلامی است، هرچند این اشخاص متوجه این مسأله نیستند.

وی ادامه داد: اگر امروز نیز بحث حقوق شهروندی مطرح می‌شود که در آن بهائی و مسلمان، انقلابی و ضد انقلاب برابرند، از همان تفکر ناشی می‌شود. لذا باید احساس خطر کرد وقتی بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبری، سخنی بگوید که بنی صدر هم جرأت گفتن آن را نداشت. هرچند این عده سخن خود را در لفافه و به صورت غیر مستقیم بیان می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در خصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی اظهار داشت: از طرفی علوم انسانی غربی موجود، حاصل بیش از 5 قرن فعالیت علمی غربی‌هاست و ایرادات آن در اجرا رفع شده است، و از طرف دیگر، در علوم تجربی و تحولات علمی و تکنولوژی نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است. لذا مغالطه‌ای صورت می‌گیرد که مجموعه علوم غربی اعم از انسانی و تجربی سبب این تحول عظیم برای بشریت شده‌اند و باید همه علوم را با هم پذیرفت.

وی ادامه داد: عوامل سیاسی تلاش می‌کنند تا به مردم اینگونه القا شود که پیشرفت‌ها در گرو داشتن فرهنگ خاصی است و بدون آن پیشرفت محقق نمی‌شود. و این همان چیزی که در مشروطیت گفته شد که ایران برای آنکه پیشرفت کند باید از فرق سر تا ناخن پا اروپایی شود، که البته امروز هم عده‌ای همین تفکر را قبول دارند، اما با بیان دیگری عنوان می‌کنند.

علامه مصباح یزدی افزود: عظمت و سنگینی کار سبب می‌شود که اسلامی کردن علوم انسانی امر ساده‌ای نباشد، مخصوصا اینکه رشته‌ها و شاخه‌های بسیار متعدد و متنوعی در علوم انسانی وجود دارد و به عنوان نمونه رشته روانشناسی که یکی از رشته‌های علوم انسانی است، حدود 100 شاخه فرعی دارد.

وی با اشاره به عدم نیروی انسانی کافی برای انجام کار خاطر نشان کرد: اراده لازم نیز برای اسلامی‌سازی علوم انسانی وجود ندارد، چرا که بسیاری از اساتید دانشگاه که خودشان باید عهده‌دار‌این کار شوند، داشته‌هایشان بر اساس علوم انسانی غرب است، لذا موافقت با اسلامی‌سازی علوم انسانی را برابر با از بین رفتن سرمایه خود می‌بینند. در واقع نه تنها اراده‌ای برای اسلامی‌سازی وجود ندارد، بلکه این کار با مخالفت‌های زیادی نیز رو به روست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: متأسفانه بعد از انقلاب تاکنون حتی نتوانسته‌ایم این تصور غلط را عوض کنیم که می‌پندارند در اسلامی‌سازی قرار است چند طلبه، اساتید دانشگاه را بر اموری تعبدی محض ملزم سازند. چرا که در اسلامی‌سازی قرار است مشکلات علوم انسانی غربی، بر اساس مبانی معرفت‌شناختی، شناسایی شود و بر اساس متدولوژی علوم در آن تجدید نظر شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از پایه‌گذاران علوم انسانی غربی تصریح کرده‌اند که تحقیق در این علوم را بر اساس پیش‌فرض‌هایی شروع کرده‌اند که هیچ دلیل منطقی بر آن ندارند، ادامه داد: حداقل موضوعات آیات و روایات در زمینه علوم انسانی، می‌تواند به عنوان یک فرضیه برای تحقیق در علوم انسانی مورد استفاده قرار گیرد، هرچند می‌توان بر اساس متدولوژی علم ثابت کرد که این فرضیه منطقی و صحیح است.


وی با اشاره به کمبود امکانات برای انجام چنین کار بزرگی ادامه داد: افراد باید با صبر و حوصله و با مجاهدت مانند مجاهدینی که در 8 سال دفاع مقدس به مقاومت پرداختند، در این مسیر گام بردارند.

علامه مصباح یزدی، در پایان خاطر نشان کرد: البته باید برای شروع کار، نقشه راهی تنظیم کرد تا همواره متوجه باشیم که کار از کجا باید شروع شود و هر زمان در کجای کار قرار داریم و چه کارهایی قرار است انجام بدهیم.

لازم به ذکر است دیدار هیئت رئیسه دانشگاه دفاع ملی با علامه مصباح یزدی، پنجشنبه یکم اسفندماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد./916/د102/ع